Core Web Vitals چیست و چگونه آن را بررسی کنیم

Core Web Vitals چیست؟ 

Core Web Vitals فاکتورها و معیارهایی برای گوگل است به طور خاص تجربه کاربری (UX) را اندازه گیری می کند تا وضعیت یک وبسایت از نظر تجربه کاربری مشخص شود.

مسائلی مانند سرعت سایت، سایز نوشته، تعامل برقرار کردن کاربر و موارد دیگر در این فاکتور تاثیر دارند. قبل از صحبت در مورد اینکه Core Web Vitals چیست بهتر است بدانید که Core Web Vitals در فارسی به نام هسته حیاتی گوگل شناخته می شود، به دلیل اهمیت UX در گوگل، از فاکتورهای مهم SEO برای رتبه بندی سایت به شمار می آید. در سال های اخیر، تحلیل رفتار کاربران در صفحات مختلف وبسایت ها برای گوگل اهمیت زیادی پیدا کرده است.

ارتباط Core Web Vitals و Page Experience

می توان گفت Core Web Vitals یکی از معیارهای Google Page Experience است. Page Experience یکی از فاکتورهای گوگل است که در سال 2021 برای بررسی و بهبود تجربه کاربری به کار گرفته شد. در واقع Core Web Vitals به همراه عوامل دیگری مانند وجود SSL، موبایل فرندلی بودن، امنیت بالا و عدم وجود پاپ آپ های مزاحم، به همراه هم معیارهای Google Page Experience در سئو سایت را تشکیل می دهند که در تصویر زیر بهتر می توانید آن را درک کنید:

ارتباط فاکتور Core web vitals و Page Experience

ارتباط فاکتور Core web vitals و Page Experience

عوامل تاثیرگذار در Core Web Vitals

به صورت کلی 3 عامل موثر در Core Web Vitals وجود دارد. LCP، FID و CLS. این فاکتورها توسط مرورگر استاندارد گوگل کروم سنجیده می شود و استفاده زیاد کاربران از این مرورگر باعث شده تا این مرورگر، به ابزار خوبی برای تحلیل رفتار کاربران برای گوگل تبدیل شود. در ادامه این معیارها بررسی می کنیم.

Largest Contentful Paint (LCP) چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، LCP زمانی است که بزرگترین محتوای صفحه لود شود. این محتوا می تواند عکس، نوشته، یا محتوای گرافیکی باشد.

گوگل در سرچ کنسول برای LCP زیر 2.5 ثانیه، امتیاز GOOD را در نظر می گیرد. همچنین گوگل سرچ کنسول برای 2.5 تا 4 ثانیه امتیاز NEED IMPROVEMENT و برای بیشتر از 4 ثانیه امتیاز POOR یا ضعیف را در نظر می گیرد.

LCP در سئو چیست؟

LCP در سئو چیست؟

First Input Delay (FID) چیست؟

این فاکتور به تاخیر مربوط می شود. FID به معنی مدت زمانی است که طول می کشد یک کاربر با سایت تعامل برقرار کند و یک پاسخ را در مرورگر خود دریافت کند. به عنوان مثال اگر دکمه ای برای ارسال فرم یا یک لیست بازشو در سایت وجود دارد، باید پس از کلیک کاربر بر روی آن ها با سرعت خوبی واکنش و پاسخ نشان دهند.

گوگل در سرچ کنسول برای FID زیر 100 میلی ثانیه، امتیاز GOOD را در نظر می گیرد. همچنین گوگل سرچ کنسول برای 100 تا 300 میلی ثانیه امتیاز NEED IMPROVEMENT و برای بیشتر از 300 میلی ثانیه امتیاز POOR یا ضعیف را در نظر می گیرد.

FID در سئو چیست؟

FID در سئو چیست؟

Cumulative Layout Shift (CLS) چیست؟

فاکتور CLS به معنی ثابت و پایدار ماندن وضعیت سایت در حین لود است. به طور مثال اگر کاربر روی گزینه ای کلیک می کند، ظاهر صفحه نباید به هم ریخته و غیر قابل استفاده شود.

گوگل در سرچ کنسول برای CLS با توجه به مشکلات سایت، اقدام به نمره دهی می کند. نمره زیر 0.1، برابر با امتیاز GOOD است. همچنین گوگل سرچ کنسول برای نمره 0.1 تا 0.25، امتیاز NEED IMPROVEMENT و برای نمره بیشتر از 0.25 امتیاز POOR یا ضعیف را در نظر می گیرد.

CLS در سئو چیست؟

CLS در سئو چیست؟

مطالب مرتبط با این مقاله را در این بخش از پیام آوران پارسیان دنبال نمایید:

آشنایی با فیلتر Regex در آپدیت جدید سرچ کنسول

گزارش جدید Google News در سرچ کنسول گوگل

ابزار Review Snippet به سرچ کنسول اضافه شد

ابزارهای Core Web Vitals در سئو

هر کدام از معیارهایی که معرفی کردیم، خود نیاز به بررسی بیشتر و مشخص شدن عوامل کاهش امتیاز دارند. اما چگونه UX را با فاکتورهای گوگل بررسی کنیم؟ شما می توانید از ابزارهای Core Web Vitals که در ادامه معرفی می کنیم استفاده کنید.

  • Chrome User Experience Report
  • PageSpeed Insights
  • Google Search Console (Core Web Vitals report)
  • Web-vitals JavaScript library
  • LightHouse
  • web.dev
  • Web Vitals Extension

با این ابزارها به راحتی می توانید 3 عامل ذکر شده یعنی LCP، CLS و FID را بررسی کنید.

در بین این ابزارها، گوگل سرچ کنسول و Google PageSpeed Insights در دسترس تر و کاربردی تر هستند که استفاده از آن ها را به شما آموزش می دهیم.

آموزش Core Web Vitals در سرچ کنسول

برای بررسی Core Web Vitals در این قسمت مرحله به مرحله طبق تصاویر Google Search Console آموزش ها را دنبال کنید.

برای شروع کار، وارد سرچ کنسول شوید و روی Core Web Vitals در منوی سمت چپ، کلیک کنید.

Core Web Vitals در موبایل و دسکتاپ

Core Web Vitals در موبایل و دسکتاپ

با کلیک بر روی این گزینه وارد صفحه زیر خواهید شد. این صفحه نمودار آمار صفحات وبسایت شما را در دو حالت Desktop و Mobile نشان می دهد. همانطور که می دانید نحوه نمایش وبسایت شما در حالت های موبایل و دسکتاپ تفاوت زیادی دارد و ممکن است برای دسکتاپ خوب عمل کرده باشید اما در بخش موبایل مشکلات زیادی داشته باشید یا برعکس.

همانطور که مشاهده می کنید رنگ قرمز به معنی صفحات ضعیف (Poor URLs)، رنگ زرد به معنی صفحاتی است که نیاز به بهبود دارند (Need improvement)، و رنگ سبز به معنی صفحات خوب (Good URLs) است که تمام معیارها در آن رعایت شده است.

حالا روی یکی از موارد موبایل یا دسکتاپ کلیک کنید تا صفحه جدیدی برای شما باز شود تا جزئی تر تمامی این صفحات را زیر نظر بگیرید.

بررسی Core Web Vitals در سرچ کنسول

بررسی Core Web Vitals در سرچ کنسول

در پایین این نمودار، اطلاعات صفحات شما قابل مشاهده است. می توانید کدام صفحات مشکل CLS ،LCP و یا FID دارند. با کلیک روی هر کدام از آن ها تمام صفحاتی که آن مشکل را دارند برای شما دسته بندی شده و می توانید به بررسی و حل این مشکلات بپردازید.

بررسی مشکلات Core Web Vitals در سرچ کنسول

بررسی مشکلات Core Web Vitals در سرچ کنسول

بررسی Core Web Vitals در Google Page Speed Insights

ابزار Google Page Speed Insights نیز در بررسی Core Web Vitals به شما کمک خواهد کرد. ابزار پیج اسپید اینسایتس گوگل از URL زیر در دسترس است.

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

بررسی مشکلات Core Web Vitals در Google Page Speed Insights

بررسی مشکلات Core Web Vitals در Google Page Speed Insights

شما می توانید آدرس صفحه مورد نظرتان را در کادری که مشاهده می کنید وارد کنید و دکمه آنالیز را بزنید.

بررسی و آنالیز Google Page Speed Insights

بررسی و آنالیز Google Page Speed Insights

در صفحه جدید می توانید نتایج این آنالیز را مشاهده کنید. اما این آنالیز، معیار دیگری را نیز بررسی می کند و آن FCP است. FCP به زمان لود اولین المان صفحه اشاره دارد.

تاثیر Core Web Vitals در SEO

اخیرا گوگل برای UX و تجربه کاربری اهمیت ویژه ای قائل شده است. اما این امر چقدر در رتبه سایت ها در گوگل تاثیر دارد؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که این فاکتور در رتبه بندی تاثیر دارد. اما در مقایسه با رقبای شما! ممکن است بعضی صفحات شما از نظر Core Web Vitals وضعیت مناسبی نداشته باشند اما از نظر رنکینگ در گوگل رتبه های بسیار خوبی داشته باشند. دلیل آن همان مقایسه با رقبا است. زمانی که رقبای شما امتیاز پایین تری در Core Web Vitals دارند، گوگل به شما رتبه بهتری خواهد داد. پس این نکته را توجه داشته باشید که لازم نیست نگاه ایده آل گرایانه به Core Web Vitals داشته باشید. توجه به آن خوب است اما باید رقبای خود را نیز بررسی کنید.

سخن پایانی

در پایان می توانیم بگوییم توجه به Core Web Vitals به عنوان یکی از فاکتورهای گوگل مهم است اما نکته مهم مقایسه با رقبا است. لازم نیست وقت و هزینه خیلی زیادی برای آن صرف کنید. بهتر است به همراه آن روی محتوا، سئوی On-page و Off-Page وبسایت خود، کار کنید تا به بهترین نتیجه برسید. اگر سوالی در مورد Core Web Vitals دارید از ما بپرسید.