راهنمای مبتدی برای برچسب های Canonical

آشنایی با برچسب های Canonical

دانستن چگونگی استفاده صحیح از تگ Canonical و تنظیم آن برای  URL ها، ضروری است و اجرای نادرست این موارد می تواند باعث ایجاد موضوعات گسترده شود که بر عملکرد سایت شما تأثیر منفی بگذارد.

برچسب های Canonical برای اولین بار در سال 2009 برای کمک به وب مسترها بر غلبه بر محتوای تکراری یا مشابه که در چندین URL قابل دسترسی است، معرفی شدند. اما برای استفاده صحیح از برچسب های Canonical، باید درک کنید که که Canonical چیست؟ چگونه کار می کنند؟ و چگونه آن ها را پیاده سازی کنیم؟
باهم نکات اصلی و مهم برای استفاده از Canonical را بررسی می کنیم.

راهنمای مبتدی برای برچسب های Canonical

راهنمای مبتدی برای برچسب های Canonical

Canonical Tags & Canonical URLs چیست؟

تگ Canonical معمولاً به عنوان rel = "canonical" شناخته می شوند که روشی برای تعریف کردن برای موتورهای جستجو می باشند كه تعیین می کند URL مشخص شده، نسخه اصلی یك صفحه است. آن ها به شما اجازه می دهند URL Canonical را برای یک صفحه مشخص کنید. اما صبر کنید، تفاوت Canonical Tags و  Canonical URLs چیست؟ آیا روش های دیگری برای مشخص کردن این موارد وجود دارد؟

تگ Canonical

در قسمت سورس HTML یک صفحه وب، تگ Canonical به صورت زیر تعریف می شود:

این یا می تواند خود ارجاع باشد (جایی که یک برچسب Canonical به URL خود صفحه اشاره می کند) یا می تواند برای ادغام سیگنال ها به URL صفحه دیگری اشاره کند. این به این دلیل ساده است که استفاده از برچسب rel = "canonical" متداول ترین روش برای تنظیم Canonical های URL است با این حال به هیچ وجه تنها روش نیست.

URL Canonical چیست؟

بنابراین، یک Canonical URL معمولی چیست؟ این URL است که به عنوان URL اصلی برای مجموعه ای از صفحات تکراری انتخاب شده است. به نقل از خود گوگل:

" URL Canonical، URL است که گوگل فکر می کند، این URL  به نمایندگی از مجموعه صفحات تکراری سایت انتخاب شده است."
شما می توانید URL Canonical را خود تنظیم نمایید. با این وجود، گوگل ممکن است به دلایل مختلف صفحه متفاوتی را نسبت به شما، انتخاب کند. البته اگر به درستی تنظیم شود، URL مشخص شده شما، انتخاب خواهد شد.

به عبارت ساده، URL Canonical دیکته می کنند که معمولا کدام صفحه (به جز در موردی که یک نسخه صریح برای کاربر مناسب تر باشد، بیایید) در نتایج جستجو نشان داده می شود. همچنین آدرس کانونی یک صفحه می تواند در یک دامنه متفاوت باشد.

چگونه می توان URL Canonical ها را مشخص کرد؟

تگ Canonical تنها راهی نیستند که بتوانید یک URL Canonical را مشخص کنید، علی رغم اینکه احتمالا زیاد استفاده می کنید. شما می توانید Canonical ها را تنظیم کنید:

  • با تنظیم rel=canonical HTTP در header
  • با تنظیم در نقشه سایت یا sitemap (در حالی که تمام صفحات فهرست شده در نقشه سایت به عنوان مقررات پیشنهاد می شوند؛ گوگل تصمیم می گیرد که کدام صفحات (در صورت وجود) تکراری باشد.
  • با استفاده از ریدایرکت 301

در حالی که این ها همه روش هایی است که توسط گوگل توصیه می شود ولی همه آن ها مناسب نیستند که در هر شرایطی از آن ها استفاده کنیم و هر مورد را باید در جای مناسب استفاده نماییم که باهم آن ها بررسی می کنیم.
همچنین باید بدانید تنظیم canonical هیچ الزامی در URL ها ندارد و اگر شما چیزی را مشخص نکنید، گوگل خود از سیگنال های دیگری برای شناسایی بهترین نسخه از صفحات شما استفاده می کند.

با این حال توصیه می شود که از استاندارد سازی به طور مؤثر استفاده کنید تا اطمینان داشته باشید که می توانید نمایش صفحات سایت خود در موتورهای جستجو را، کنترل کنید و از مسائلی که محتوای تکراری می تواند ایجاد کند، جلوگیری نمایید.

چرا و چگونه محتوای تکراری در سایت وجود دارد

قبل از اینکه دلایل استفاده شما از URL Canonical و چگونگی مشخص کردن این موارد در محبوب ترین CMS را بررسی کنیم، لازم است بدانید که چرا محتوای تکراری در وهله اول وجود دارد. هیچ کس برای ایجاد محتوای تکراری در یک سایت تصمیم نمی گیرد. معمولاً این اتفاق وقتی می افتد که سیستم های مدیریت محتوا هنگام راه اندازی یک صفحه، چندین آدرس اینترنتی ایجاد می کنند، هنگامی که نسخه های مختلف سایت شما دارای نمایه سازی هستند، یا یک نسخه جایگزین برای انواع مختلف دستگاه ها داشته باشد، یا از URL های پویا استفاده کنید. به URL های زیر نگاهی بیندازید و فرض کنید که برای یک کاربر همه ی آن ها دقیقاً یک محتوای را نمایش می دهند:

  1. https://www.website.com/categ/product-a/
  2. https://www.website.com/product-a/
  3. https://website.com/product-a/
  4. http://www.website.com/product-a/
  5. http://website.com/product-a/
  6. https://m.website.com/product-a/
  7. https://www.website.com/product-a
  8. https://www.website.com/product-A/

ولی برای یک موتور جستجو، این یک صفحه از محتوا نیست بلکه هشت صفحه تکراری است:

  • آدرس های شماره 1 و # 2 به عنوان نتیجه ی ذخیره CMS URL های اینترنتی با نام و بدون نام دسته، ایجاد می شوند.
  • URL شماره 3، شماره 4 و # 5 نتیجه ای است که سایت در نسخه های HTTP و HTTPS و همچنین نسخه های با www و بدون www قابل دسترسی است.
  • URL شماره 6 نسخه ای مناسب برای موبایل است که در یک زیر دامنه قرار دارد.
  • URL شماره 7 نسخه بریده برشی غیر قابل دنباله از URL شماره 2 است.
  • آدرس شماره 8 به جای حروف کوچک که در جای دیگری در سراسر سایت استفاده می شود از یک حرف بزرگ "A" استفاده می کند.

چگونه می توانیم صفحات تکراری در سایت را بررسی کنیم؟

شما برای شناسایی صفحات تکرای می توانید از روش زیر استفاده نمایید:

  1. https://www.website.com/
  2. https://www.website.com/index.php

حالا فهمیدید که چگونه محتوای تکرای در یک سایت ایجاد می شود؟
در حقیقت، بسیاری از سایت ها بدون حتی متوجه شدن این موارد، این مسائل را دارند، اما URL Canonical ها به موتورهای جستجو کمک می کنند تا تغییرات مختلف یک صفحه را به عنوان یک URL واحد مشخص کنند.

آدرس URL را که باید در نتایج جستجو نشان داده شود را مشخص کنید

وقتی canonical URL را تنظیم می کنید، نشان می دهید که کدام نسخه از یک صفحه باید در SERP نمایش داده شود.
به این روش فکر کنید، شما احتمالا روی کدام لینک کلیک کنید؟

  • https://www.domain.com/page-1/
  • https://www.domain.com/index.php؟id=2

به احتمال زیاد شما مورد اول را انتخاب می کنید. برای مشخص کردن URL ای که می خواهید در موتورهای جستجو رتبه بندی شوند، از canonicals استفاده کنید.

لینک هایی که همه یک چیز را نشان می دهند ولی با آدرس های متنوع را، ادغام کنید

هنگامی که صفحات تکراری یا تقریباً یکسان را در سایت خود دارید، این احتمال وجود دارد که URL های شخصی بتوانند از منابع خارجی لینک کسب کنند. از URL canonical ها استفاده کنید تا سیگنال های لینک ها را از چندین صفحه در یک URL واحد که شما مشخص کرده اید، ادغام کنند. این به خودی خود می تواند به سایت شما کمک کند تا با توجه به اینکه سیگنال هایی که در URL های مختلف توزیع می شوند، در یک صفحه قوی تر قرار بگیرند و از ایجاد صفحات با آدرس های متنوع جلوگیری شود.

مدیریت و متحد کردن محتوا

غیر معمول نیست که محتوا در وب سایت های مختلف به صورت همگانی پخش شود تا آن را در معرض مخاطبان جدید قرار دهد. برای جلوگیری از رتبه بندی صفحات کپی، بر روی SERP ها و اطمینان از اینکه محتوای اصلی صفحاتی است که رتبه بندی می شود، می توانید از canonical URL ها برای ادغام سیگنال های رتبه بندی استفاده کنید.

مدیریت و متحد کردن محتواهامدیریت و متحد کردن محتواها برای تگ Canonical

از شناسایی صفحات تکراری توسط  Googlebot Crawling جلوگیری کنید

اگر با یک وب سایت بزرگ با تعداد زیادی صفحه کار می کنید، می توانید از canonical URL استفاده کنید تا اطمینان حاصل نمایید که Googlebot زمان خزیدن، صفحات جدید و نسخه های کپی شده در همان نسخه ها در نسخه های موبایل و دسک تاپ، به عنوان نمونه اصلی استفاده نمی کند. گفته می شود crawl برای اکثر سایت ها مشکلی ایجاد نمی کند مگر اینکه بیش از صدها هزار صفحه کپی یا تکراری داشته باشید.

نحوه اجرای صحیح تگ rel = canonical

تا کنون متداول ترین روش برای مشخص کردن آدرس های اینترنتی Canonical استفاده از برچسب rel = "canonical" در عنوان صفحه شما بود. اگر شما یک متخصص سایت نیستید، افزودن برچسب ها و کد HTML ممکن است دلهره آور به نظر برسد، اما اکثر سیستم عامل های CMS به شما امکان می دهند تا Canonical را خارج از کد های اصلی تعیین کنید.

استفاده از تگ canonical در CMS  های مختلف

نحوه ی از تگ canonical در CMS  های مختلف متفاوت می باشد. باهم مهم ترین و کاربردی ترین آن ها را بررسی می کنیم.

استفاده از تگ canonical در وردپرس

شما برای تنظیم و استاندارد سازی URL ها در وردپرس باید از افزونه ها استفاده کنید و یکی از آسان ترین راه ها برای تنظیم و استاندارد سازی، تگ canonical می باشد. نحوه ی اجرای این موارد بستگی به این دارد که شما از افزونه ی WordPress SEO استفاده می کنید یا خیر. دوتا از محبوب ترین افزونه ها برای تنظیم Canonical، افزونه های Yoast  و  RankMathمی باشد. ما در اینجا چگونگی انجام این کار را با دو پلاگین محبوب را بررسی خواهیم کرد.

تنظیم تگ Canonical در وردپرس با افزونه ی Yoast

اگر از Yoast استفاده می کنید، به سادگی به تنظیمات SEO Yoast  بروید:

 Yoast SEO options > page or post > advanced

در اینجا فیلدی پیدا خواهید کرد که می توانید آدرس URL canonical آن را مشخص کنید.

استفاده از Canonical در CMS هااستفاده از Canonical در CMS های مختلف چگونه است؟

تنظیم تگ Canonical در وردپرس با افزونه ی RankMath

اگر از افزونه ی RankMath استفاده می کنید، همان روش قبلی رو برای این افزونه نیز باید استفاده نمایید.
در هر صفحه ی تنظیمات (Yoast SEO options > page or post > advanced)، به کادر RankMath مراجعه کنید و گزینه ای را برای مشخص کردن آدرس canonical URL برای صفحه مشاهده خواهید کرد.

استفاده از Canonical در وردپرساستفاده از Canonical در وردپرس

تنظیم Canonical URL در Wix

به طور پیش فرض، صفحات Wix از یک برچسب canonical به عنوان پیش فرض خود ارجاع استفاده می کنند.
در صورت نیاز به تغییر این کار، می توانید  به heading to Menus & Pages > page and clicking > SEO options > Advanced SEO بروید و گزینه ی  'Add New Tag' بزنید و سپس با گزنیه ی Tags heading تنظیمات مربوطه را انجام دهید. حتما تگ canonical را به طور کامل تنظیم کنید و فقط URL را وارد نکنید. 

تنظیم Canonical URL در Wixتنظیم Canonical URL در Wix چگونه است

همچنین می توانید canonical URL از طریق کد زیر نیز تغییر دهید:

نحوه اجرای صحیح HTTP rel = "canonical" در Header

یک جایگزین خوب برای استفاده از تگ canonical، پیاده سازی آن در Header، HTTP rel = "canonical" است.
این رویکرد پیاده سازی است که شما باید برای مشخص کردن یک canonical URL برای فرمت PDF یا سایر اسناد غیر HTML استفاده کنید. برای پیاده سازی این کار باید به فایل s .htaccess سایت خود دسترسی داشته باشید و می توانید با استفاده از کد زیر یک canonical URL مشخص کنید:

Files "file-to-canonicalize.pdf">

Header add Link "< http://www.website.com/canonical-page/>; rel=\"canonical\""

استفاده از ریدایرکت 301 برای مشخص کردن و استاندارد سازی Canonical URL ها

طبق اعلام گوگل؛ می توانید از ریدایرکت 301 برای تعیین canonical URL استفاده کنید. اگر از ریدایرکت 301 استفاده می کنید، فقط URL استاندارد وجود خواهد داشت و سایر نسخه های تکراری به این مورد هدایت می شوند. گفته می شود، به طور معمول بهترین روش برای حل مسائل محتوای تکراری، استفاده از ریدایرکت 301 می باشد:

  • HTTP و HTTPS
  • آدرس با WWW یا بدون WWW
  • URL های Trailing-Slash و Non Trailing

در یک صفحه واحد باید به دقت بیشتری توجه شود و معمولاً تگ canonical بهترین راه حل شما هستند مگر اینکه بتوانید با اطمینان صفحه را حذف و تغییر مسیر دهید.

Canonical URLs در نقشه سایت یا Sitemaps

مراقب باشید URL های غیر مجاز را در نقشه های سایت قرار ندهید، زیرا گوگل تصور می کند URL های مشخص شده در نقشه سایت نسخه ی استاندارد می باشند. این روش برای مشخص کردن URL های استاندارد و اصلی تضمین نمی شود، اما بهترین روش برای ساختار نقشه ی سایت در نظر گرفته می شود.

برترین روش های استفاده از تگ Canonical

اجرای تگ Canonical اصلا کار دشواری نیست و به محض فهمیدن و درک کردن، بهترین روش ها شما می توانید از به وجود آمدن محتوا و صفخات تکرای در سایت خود جلوگیری کنید. هنگام اجرای URL Canonical، همیشه مطمئن باشید:

  • فقط در هر صفحه یک URL استاندارد را مشخص کنید
    شما فقط باید یک URL اصلی را در هر صفحه مشخص کنید، در غیر این صورت، به احتمال زیاد متوجه خواهید شد که همه نادیده گرفته می شوند.

  • پروتکل درست دامنه را مشخص کنید
    اگر سایت شما در پروتکل HTTPS قرار دارد، حتماً به عنوان URL استاندارد مشخص نمایید. این یک امر آسان برای استناد به پروتکل اشتباه است بنابراین حتماً این اتفاق بررسی کنید تا بتوانید قبل از بروز مشکلی، آن را بدست آورید.

  • URL های Slash یا Trailing Slash یا Non Trailing را مشخص کنید
    به این نکته توجه کنید که آیا سایت شما در پایان URL ها از slash trailing استفاده می کند یا خیر و حتماً URL کانونی خود را به این روش صحیح ارجاع دهید.

  • URL های با WWW یا بدون WWW را مشخص کنید
    نسخه های با WWW یا بدون WWW یک URL، به عنوان صفحات کپی شده توسط موتورهای جستجو شناخته می شوند. بنابراین حتماً نسخه ی صحیح را مشخص کنید.

  • از URL های کامل استفاده کنید
    برای اطمینان از تفسیر صحیح آن ها، تگ Canonical باید با به URL های مطلق، به جای نسبی ارجاع شوند. این بدان معنی است که شما باید از کد زیر استفاده کنید:

و نه از کد زیر:

در صورتی که به یک URL متفاوت تبدیل نشوند، از Canonical URL های خود مارکت استفاده کنید. در حالی که این یک الزام نیست، باید همیشه مطمئن باشید که Canonical URL خود ارجاعی را، در هنگام پیاده سازی یک صفحه با URL دیگر پیاده سازی می کنید.

برترین روش های استفاده از تگ Canonicalبرترین روش های استفاده از تگ Canonical

جلوگیری از اشتباهات متداول در هنگام اجرای تگ canonical

اصلا چیز غیر معمولی نیست که هنگام اجرای تگ canonical، اشتباهاتی انجام ندهیم. متداول ترین اشتباهات در هنگام اجرای تگ canonical:

استاندارد سازی آدرس ها با ریدایرکت 301

در هنگام استفاده از ریدایرکت 301 باید از canonical URL به عنوان هدف تغییر مسیر استفاده کنید نه آدرسی که به آن هدایت خواهید شد.

استاندارد سازی به یک پروتکل دامنه نادرست

اگر سایت شما از HTTPS استفاده می کند، مراقب باشید canonical URL های خود را با HTTP به طور تصادفی تنظیم نکنید.

استاندارد سازی با محتوای نامربوط

شما نباید URL های خود را به محتواهایی که تکراری نیست یا تقریباً یکسان است، استاندارد سازی نمایید.

تنظیم canonical URL متعدد

شما فقط باید از یک برچسب کانونی تک استفاده کنید یا برای هر صفحه یک canonical URL مشخص تعیین نمایید، در غیر این صورت همه این موارد نادیده گرفته می شوند. مراقب باشید به طور تصادفی از دو تگ canonical در صفحه خود خودداری کنید، زیرا این امر ممکن است هنگام تلاش برای رد کردن پیش فرض در برخی از CMS ها اتفاق بیفتد.

Pagination در استاندار سازی گیج کننده می باشد  

هیچ انکاری وجود ندارد که صفحه بندی در صورت اجرای نادرست، باعث ایجاد محتوای تکراری می شود. اما استاندارد سازی کلیه آدرس های اینترنتی به صفحه اول همیشه بهترین راه حل نیست. در عوض، شما باید این موارد را به یک صفحه "مشاهده همه" تبدیل کنید.

خطاهای متداول در استفاده نادرست از تگ canonical در سایت

برای اینکه بتوانید مشکلی را که با استاندار سازی به وجود آمده را برطرف نمایید، باید در ابتدا آن ها را پیدا و سپس بررسی نمایید. شما می توانید این کار را با ابزار SEMrush Site Audit انجام دهید. وقتی گزارش حسابرسی سایت را برای وب سایت خود اجرا می کنید، تعداد چک های مربوط به برچسب های canonical را پیدا خواهید کرد. بیایید ببینیم این ها مشکلات چیست و چگونه می توان آن ها را برطرف کرد.

صفحات AMP هیچ تگ معمولی ندارند

هنگامی که صفحات AMP شما دارای تگ canonical نیستند، ابزار Audit Site از این مسئله به عنوان یک موضوع استفاده می کند. این مهم است که استاندارد سازی باید بین نسخه های AMP و غیر AMP صفحه شما انجام شود. می توانید با افزودن برچسب rel = "canonical" در قسمت هر صفحه AMP این مشکل را برطرف کنید.

استفاده از دو پرتوکل HTTPS و HTTP در سایت

اگر سایت شما در هر دو نسخه HTTPS و HTTP قابل دسترس باشد، مسائل مربوط به محتوای تکراری را تجربه خواهید کرد و این در قسمت Audit Site قرار می گیرد. شما می توانید این کار را با ریدایرکت 301 یک نسخه به نسخه صحیح برطرف کنید یا یک برچسب canonical اضافه نمایید که در صفحات HTTP به نسخه HTTPS ارجاع می دهد.

صفحاتی که لینک canonical شکسته دارند

اگر صفحات شما لینک های canonical را خراب کرده باشند، این ها به عنوان URL های استاندارد شناخته نمی شوند.
دیدن این خطا می تواند به معنای این باشد که لینک canonical شما به صفحات وب موجود نمی پردازد و در نتیجه روند crawling و ایندکس کردن مطالب شما را پیچیده می کنند. اگر صفحاتی با لینک های canonical شکسته پیدا کرده اید، حتماً این آدرس ها را با آدرس های صحیح، به روز کنید.

صفحات دارای URL های متعدد Canonical هستند

این خطا را در زمانی مشاهده می کنید که بیش از یک URL canonical در یک صفحه وجود داشته باشد. برای رفع این مشکل، شما باید برچسب های تکراری را حذف کرده و فقط یک مورد را در جای خود بگذارید.

نتیجه گیری

استاندارد سازی یکی از مهم ترین مفاهیم در سئو است و استفاده نادرست از آن می تواند تأثیر منفی بر عملکرد سایت شما بگذارد. هنگامی که شما بفهمید که چگونه کار می کند و چه کارهایی انجام می دهد در کنار چگونگی پیدا کردن و حل مسائل، در موقعیتی عالی قرار خواهید گرفت تا اطمینان حاصل کنید که می توانید از آن به طور موثر استفاده نمایید و سایت خود را از محتوای تکراری خلاص کنید.