راهنمای بقا برای مشاغل در دوران ویروس کرونا

چگونگی بقای مشاغل در دوران بحرانی ویروس کرونا

شیوع ویروس کرونا در سطح جهانی در یک فاصله زمانی کوتاه، دنیا را مخصوصا مشاغل را به چالش کشیده است. تقریبا یک سوم جمعیت جهان در حاضر از زندگی عادی خود دور شده اند و الگوهای رفتاری و نیاز هایشان به طور چشمگیری تغییر کرده است.
در این شرایط برای بسیاری از مشاغل کوچک و متوسط ​​بهترین فرصت ممکن برای زنده ماندن و حتی رونق گرفتن ایجاد شده است و مثل یک آزمایش می باشد که بدانند چگونه می توانند در تغییرات و چالش ها خود را به بهترین شکل ممکن، مدیریت کنند.

ویروس کرونا (COVID19) همه چیز را تغییر داده است. باید بگوییم واقعیت چیزی فراتر از این می باشد و ما باید آماده باشیم همه چیز به صورت ترسناکی نامشخص می باشد.

میدانیم هیچ چیز آسانی در این شرایط وجود ندارد ولی باید همه چیز را در نظر بگیرید و و بدانید که چگونه می توانید تجارت خود را در این بحران حفظ کنید و در کنار آن به مردم نیز کمک کنید. همه باید در کنار هم باشیم تا بتوانیم این بحران را از سر بگذرانیم.

نحوه استراتژی بقای مشاغل برای دوران کرونا

چگونه می توان استراتژی بازاریابی خود را در بحران ویروس کرونا مدیریت کرد

همدلی مهم است:

همدلی در این زمان مهم می باشد و این باید در محتوایی که شما ایجاد می کنید منعکس شود، به این معنی که باید از فروش بالا خدمات خود خودداری کنید. هر روز تغییرات زیادی را شاهد هستیم. مردم در تلاشند تا به یک وضعیت جدید عادت کنند. همه در عین حال که از ابتلا به بیماری همه گیر می ترسند، در مورد کار های روزانه، روابط دوستان و خانواده خود، امنیت شغلی و درآمدشان نیز احساس نگرانی می کنند. مصرف کنندگان و مشاغل آسیب پذیر هستند، بنابراین مهم است که تبلیغ کنندگان در پیام رسانی آن را در نظر بگیرند. بسیاری از برند های مشهور در رسانه های اجتماعی به یاری بازار و مشتریان خود آمده اند و آن ها را درک می کنند.

لحن بیان شما بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. مخاطبان شما مردم هستند و می خواهند بعد انسانی شرکت شما را ببینند. با مردم در این دوران بیشتر ارتباط برقرار کنید و بررسی نمایید که مردم چگونه کار می کنند، همه در این بحران صدمات زیادی دیده اند. 

برای اطمینان از مناسب بودن محتوای شما در هنگام بحران، توصیه می کنیم:

اولویت بندی کردن مواردی که بیشترین اهمیت را برای مشتریان شما دارد را در نظر بگیرید، از جمله تحویل بدون تماس و اقدامات احتیاطی در کسب و کار شما.
اطمینان حاصل کنید که محتوای مقاله ها یا رسانه های اجتماعی برنامه ریزی شده، چالش برانگیز نیست. در نوشتن محتوای خود دقت کنید و در این دوران که هر چیزی ممکن است باعث بحران جدید شود، بپرهیزید.

با توجه به همه گیری این بحران در جهان، بررسی کنید که هدف های برنامه ریزی شده هنوز هم مرتبط هستند.
با ارائه یک فراخوان مناسب مشتریان خود را ترغیب به خرید کنید همچنین در صورت امکان یک برنامه جایگزین نیز داشته باشید.

استراتژی SEO

ادامه سرمایه گذاری SEO در این بحران ارزش آن را دارد، زیرا می تواند به شما در شناسایی راه های جدیدی که برند شما می تواند ارزش افزوده و نیازهای مصرف کننده را برآورده کند، کمک نماید. در اینجا چند نکته از ذکر شده است:

  • تحقیقات مربوط به کلمات کلیدی را برای نگرانی هایی که مشتریان در صنعت شما یا محصولات شما دارند انجام دهید و محتوا را در حول آن موضوعات ایجاد کنید.
  • از نزدیک مشاهده کنید که چه کلمات کلیدی یا دسته بندی هایی در سایت شما، حجم جستجو و بازدید هایتان را افزایش می دهد.
  • به کلمات کلیدی و سؤال های حاوی" در نزدیکی من "نگاه کنید که واقعاً خوب عمل می کنند. مشخص کنید آیا راهی وجود دارد که هنوز بتوانید آن نیاز را برطرف کنید، آیا نیازهای جدیدی وجود دارد که بوجود آمده باشد که شرکت شما می تواند انجام دهد. سپس استراتژی کلید واژه خود را تنظیم کنید تا آن حجم جستجو را ثبت کنید.
  • حضور آنلاین خود را توسعه دهید زیرا  تعداد بیشتری از مردم نسبت به گذشته وقت خود را صرف آن می کنند، اما بسیاری از برند ها به دلیل عدم اطمینان COVID-19 به تبلیغات باز نمی گردند. از این زمان برای ایجاد محتوای مفید و ایجاد مخاطب استفاده کنید.
  • ما همچنین پیشنهاد می کنیم از Google Trends، که داده ها را در زمان واقعی جمع آوری می کند، را به دقت رصد کنید، بنابراین می توانید در زمانی که تقاضا و روند جستجو دائماً در حال تغییر است، تعیین کنید که چه موضوعات را برای ایجاد محتوا در نظر بگیرد.
  • مردم وقت بیشتری را صرف تماشای تلویزیون و استفاده از دستگاه های تلفن همراه خود می کنند. با توجه به آمار ها جستجوها و بازدید ها هستند که به طور متوسط ​​87.6٪ افزایش یافته اند. با اینکه مردم در نقطه به نقطه جهان نگران این بحران هستند و تحت فشار های زیادی قرار دارند ولی شما می توانید برای مخاطبان خود یک تفریح و سرگرمی ارائه کنید و ذهن آن ها از این موقعیت بد کمی دور نمایید. ایجاد چیزی متفکرانه و به یاد ماندنی در حال حاضر می تواند باعث ایجاد اعتماد  و نتایج خوب در آینده شود.

در این بحران یک منبع کمکی باشید

حسن نیت خود را به مخاطبان و خود نشان دهید و از این زمان برای ایجاد محتوای مفید برای مخاطبان خود و بازدید بیشتر تلاش نمایید. اکنون زمان آن است که روی کمک نسبت به فروش بیش از حد تمرکز کنیم. به عنوان مثال بعضی از برند های مطرح و قابل اعتماد برای کمک در این بحران دست به اقدام های خیرخواهانه زده اند شما نیز می توانید این کار را انجام دهید.

تمدید ماه های اشتراک رایگان یا اضافه کردن محصولات رایگان برای مشتریان در صورت مناسب بودن بعد اقتصادی آن، برای مشتریان خود در نظر بگیرید. همچنین می توانید محصولات خود را با کالاهای پرمصرف مانند ماسک صورت، دستمال مرطوب و دستمال توالت ترکیب کنید و در اختیار مشتریان خود بگذارید.
فکر می کنم اگر بتوانید در این مدت کمک کنید، فرصت واقعی وجود دارد. به عنوان مثال، اگر خدمات مالی ارائه می دهید، مطالب متنوعی وجود دارد که می توانید برای راهنمایی مردم ایجاد کنید، یک رهبر فکر باشید و به دیگران کمک کنید.

شما باید فعالیت خود به صورت آنلاین چه در سایت و چه در رسانه های اجتماعی افزایش دهید و با تولید محتواهای کابر پسند مخاطبان بیشتری جذب کنید. همچنین می توانید فعالیت خود را در وبینارها نیز گسترش دهید و میزبان مخاطبان زیادی باشید.

 مشاوران عرصه دیجیتال این روز های می توانند کمک بزرگی برای مشاغل باشند و همچنین در آینده نیز وجه خوبی برای خود رقم بزنند و این شانس را برای خود فراهم می کنند که در آینده پس از این بحران بتوانند مشاوره های و راهنمایی های بیشتری کسب کنند.
 تبیلغات خود را متوقف نکنید. این کمی خلاقانه هم به خود و هم به جامعه می باشد. تبلیغات خود را مدیریت کنید. باتوجه به آمار بیشتر کمپین های بازاریابی متوقف شده است ولی نسبت به گذشته این هزنیه های 50 درصد کاهش یافته است و شما می توانید در این بحران بازخورد خوبی را برای کسب و کار خود به ارمغان بیاورید و جایگاه خوبی در موتور های جستجو کسب نمایید.

این اولین بار است که تقاضا و هزینه های موجودی کاهش یافته است. اگر بتوانید از پس بازاریابی برآیید و قادر به فعالیت باشید هم اکنون زمان بسیار خوبی برای رشد در تبلیغات کلیکی و پرداخت شده است. در حال حاضر یک مخاطب واقعاً اسیر در شبکه های اجتماعی وجود دارد  و در CPC ، CPM و CPV کاهش چشمگیری مشاهده شده است - که منجر به کاهش عمده CPL ها (بسته به آنچه شما می فروشید) است.

منبع کمکی مشاغل در دوران ویروس کرونا

محتوای ویدیویی مهم است

با توجه به بحران کرونا و دوری از اجتماع، شاهد افزایش نجومی تقاضا برای فیلم، به ویژه برنامه های ویدیویی و سیستم عامل ها هستیم. برای کنفرانس ویدئویی و بستر وبینار زوم، ترافیک آن تنها در ماه مارس 67 میلیون بازدید از سایت ها افزایش یافته است.

محبوبیت برنامه شبکه های اجتماعی Houseparty نیز بسیار زیاد شده است که بارگیری های آن ماهانه از ماه ژانویه سال 2020 به 2902٪  رسیده است.
در نتیجه، جلب توجه شرکت شما به فیلم ها در این همه گیری مهم خواهد بود. راه هایی را که برند شما می تواند از داشته های شما استفاده کند و آن ها را به محتوای ویدئویی تبدیل کند، در جهت ایجاد یک احساس مردمی در نظر بگیرید. هم اکنون بسیاری از افراد به دنبال ارتباط انسانی هستند. به عنوان یک جایزه آن را در نظر می گیرند، حتی نمایش های بحث و گفتگوی پرطرفدار از خانه خود فیلم می گیرند، بنابراین فرصت برای برخی از محتوای واقعی و معتبر ویدیویی هرگز بیشتر نبوده است. حتی اگر فیلم خود را با لپ تاپ یا آی فون خود در خانه فیلم بگیرید - به نظر نمی رسد غیر معمولی باشد!

استراتژی تجاری در طول بحران ویروس کرونا

شناسایی کنید که چگونه کسب و کار شما می تواند تقاضای مصرف کننده جدید را در نظر بگیرد؟!

آیا تجارت شما می تواند محصولاتی را که مصرف کنندگان به آن نیاز دارند ارائه دهد؟

آیا با کمک به مصرف کنندگان و پاسخ دهندگان اول می توانید اعتماد ایجاد کنید؟

مشاغل در همه جا به سرعت و محوری حرکت می کنند تا به مردم در این بحران کمک کنند. به عنوان مثال، رویدادهای حضوری بصورت آنلاین منتقل می شوند و تولید کننده هایی مانند Dyson ، GAP ، Nike و دیگران محصولاتی را به طور خاص برای کمک به مردم و برای بحران کرونا ایجاد می کنند. خیلی از این برند های در حال تولید ماسک دستکش و ضدعفونی کننده هستند تا در اختیار مردم قرار دهند.

حضور آنلاین در عرصه نجارت

بسیاری از مشاغل از دنیای آنلاین دور بوده اند این روز ها به کار های آنلاین روی آورده اند مخصوصا مثلا اگر فروش آن ها فقط حضوری بوده به صورت آنلاین نیز کار می کنند تا بتوانند تجارت خود را زنده نگه دارند.

تبدیل پیشنهادات آفلاین به پیشنهادات آنلاین به خوبی انجام می شود (به عنوان مثال، دروس آنلاین)، درگیر کردن مخاطب با ارائه اطلاعات ارزشمند برای مردم مهم است.
بسیاری از رستوران ها در سراسر جهان هم اکنون بصورت آنلاین هستند و گزینه های تحویل اقلام منو و کیت وعده های غذایی را ارائه می دهند و بسیاری از فروشگاه های خرده فروشی اکنون به شما امکان می دهند تا وسایل را بصورت آنلاین سفارش داده و از کنار آن استفاده کنید.

استراتژی تیم در طول بحران ویروس کرونا

کار از راه دور اکنون برای بسیاری از مشاغل موجود در این بحران بهداشت عمومی به عنوان هنجار تبدیل شده است. در اینجا توصیه های ما در مورد چگونگی حفظ بهره وری و روحیه وجود دارد:

ارتباط داخلی مهم است: از پلتفرم های آنلاین مانند واتس آپ، تلگرام و... استفاده کنید تا در انجام این کار به شما کمک کنند. حفظ گفتگو میان کارمندان بسیار مهم است.
کارمندان را به روز کنید: خط مشی شرکت را برای همه به اشتراک بگذارید و مطمئن شوید که همه تیم ها دارای آموزش و پرورش هستند. همچنین، به روز رسانی های شرکت را به اشتراک بگذارید و پشتیبانی را ارائه دهید (کار کردن از خانه برای بعضی از آنها سخت است).
پارامترهای واضحی را در مورد انتظارات شغلی از تیم خود تعیین کنید. به عنوان مثال، ارائه برنامه برای روز و تعیین زمان ورود به سیستم.
تشویق ساختمان تیم آنلاین: به افراد کمک کنید احساس تنهایی نکنند.

از این وضعیت سو استفاده نکنید

خیلی از کسب و کار ها از این بحران برای بالا کشیدن خود استفاده می کنند ولی باید بدانند این بحران همیشگی نیست. مثلا برای بازدید بیشتر از هشتگ های این بحران استفاده نکنید این یک ایده بد است که در طولانی مدت اثرات بدی برایتان در پی خواهد داشت. مردم و مخاطبان شما رفتار شما را فراموش نخواهند کرد پس بهترین خود را به نمایش بگذارید.

سازگاری در بحران ویروس کرونا

برای زنده ماندن در این بحران، بسیاری از شرکت ها برای جلوگیری از ترک کار در تجارت، باید خلاق باشند. به راه هایی که می توانید مخاطبان خود را مجدداً بازگردانید، فکر کنید و با یک استراتژی خوب جایگاه خود را محکم کنید.
خیلی از شرکت ها برای باقی ماندن در عرصه تجارت، تیم خود را تعدیل می کنند ولی به خاطر داشته باشید استخدام تیم خوب کار سختی است. 
سفت و سخت بود یا انعطاف پذیری بیش از حد باعث مرگ تجارت شما می شود. در این زمان بیشتر به همدلی و پشتیبانی نیاز دارید. با اینکه ممکن است کمی عقب بمانید ولی به مبارزه ی خود ادامه دهید.  

اثرات توقف بازاریابی به دلیل بحران ویروس کرونا

متوقف کردن بازاریابی به طور کلی ممکن است هزینه ها را کاهش دهد، اما می تواند به ضرر تجارت شما باشد:

اکنون زمان آن است که با مخاطبان خود درگیر شوید، این زمان برای برقراری ارتباط دیجیتال است، پیشرفت در رسانه های اجتماعی و استراتژی های دیجیتال خود، با مخاطبان خود صحبت کنید!
 برخی از شرکت ها در دام عدم قطعیت قرار می گیرند. در حالی که تقاضا برای محتوای آنلاین از همیشه بیشتر است و به طور کلی تبلیغات ارزان تر است، برخی برای متوقف کردن یا کند کردن فعالیت های بازاریابی خود، این اشتباه را انجام می دهند.

نمونه هایی از پاسخ های موفق تجاری در زمان بحران کرونا

بسیاری از مشاغل خود را با این بحران سازگار کرده اند و راه های خلاقانه ای برای جذب مخاطبان خود اندیشیده اند.
مثلا تعدادی باغ وحش و آکواریوم به صورت آنلاین رفت و آمد و جریان های زنده ای را ارائه می دهند. این شامل آکواریوم Shedd در شیکاگو است که ویدئویی از پنگوئن های و نمایش های بامزه آن ها با دلفین ها، توییت کرده است که بازخورد خوبی داشته است.
افزایش زیادی در جستجوهای مربوط به تناسب اندام در خانه رخ داده است. تقاضای آنلاین برای یوگا به تنهایی 81 درصد افزایش داشته است.
استودیوهای تمرینی همچون Bootcamp Barry در انگلستان مستقر در انگلیس اکنون 20 تا 30 دقیقه تمرین آنلاین را در اینستاگرام زنده رایگان ارائه می دهند.
Airbnb ابتکار جهانی جدیدی را برای کمک به خانه سازی 100000 متخصص مراقبت های بهداشتی، اولین پاسخ دهندگان و امدادگران و همچنین چشم پوشی از تمام هزینه های خود در طول COVID-19 آغاز کرده است.

نتیجه گیری

ویروس کرونا یک بحران جهانی می باشد به طور اساسی و ناگهانی باعث تغییرات زیاد و غیر قابل پیش بینی بوده است و بسیار از مشاغل اصلا فکر این روز ها را نمی کردند. با این حال باید امیدوار بود به زودی این بحران تمام شود ولی تا وقتی این بحران پابرجا است باید برای بقا جنگید. ما امیدواریم که این راهنما یک منبع مفید برای شما باشد، با ارائه مشاوره هایی که می تواند به شما در بهبود بازاریابی و استراتژی های خود برای آینده غیر قابل پیش بینی کمک کند.

چگونگی بقای مشاغل در دوران ویروس کرونا