تفاوت گوگل و اپل در چیست ؟

14 آذر ، 1400
تیم تحقیقاتی پیام آوران پارسیان

دنیای فناوری اطلاعات را غول های بزرگی چون اپل، گوگل، سامسونگ، مایکروسافت را شامل می شود .  اما به عنوان دو قطب قدرتمند دنیای تکنولوژی باید اپل و گوگل را عنوان کنیم که جزء با ارزش ترین برندهای دنیا به شمار می روند .  دو کمپانی گوگل و اپل را می توان دو قدرت بزرگ جهانی در دنیای تکنولوژی نامید . اما این دو قدرت بزرگ دنیای تکنولوژی چه تفاوت هایی با هم دارند . با ما همراه باشید تا به بررسی این دو کمپانی بزرگ بپردازیم .

تفاوت اپل و گوگل

در یک جواب کوتاه به این سوال می توان گفت اصلی ترین تفاوت گوگل و اپل در یک موضوع به نام پتنت (ثبت اختراع) نهفته است .

استیو جابز (کار آفرین، مخترع و بنیان گذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت اپل) در یک دهه گذشته 347 اختراع را ثبت کرده بود که بسیاری از آن اختراع ها پس از مرگ وی مورد تحسین و تقدیر قرار گرفتند. اما در مقابل، لری پیج و سرگی برین به صورت ترکیبی تنها توانستند 27 پتنت یا اختراع را در چنین بازه زمانی به ثبت برسانند .  

در یک آمار اینچنینی می توان کاملا نحوه عملکرد متفاوت گوگل و اپل را نشان دهند. گوگل در یک نگاه متفاوت به محصولات جدید به صورت منبع باز نگاه می کند در حالی که اپل روی ساختار توسعه مرکزی تمرکز دارد که این ساختار از استودیوی طراحی افسانه ای این کمپانی نشأت میگیرد . استودیوی تصویر سازی داده ها که Periscopic نام دارد و در پورتلند مستقر است، مجموعه ای از تصویر سازی های مختلف برای Co.design تهیه کرده است . در این تصویر سازی امضا یا نشانه های نوآوری (Innovation Signatures) در بازه زمانی 10 سال گذشته از پتنت های اپل و گوگل را مقایسه می کند .  به منظور درکی بهتر از آنچه به دنبالش هستیم، باید بدانید که هر لکه ای که در تصویر نشان داده شده است نشان دهنده ی یک پتنت یا اختراع است و از آنجایی که بسیاری از اختراع ها چندین مخترع دارند، هر لینک (اتصال) یا خط میان یک مخترع با دیگر مخترعان است . از این دیدگاه، اپل مانند یه توپ (گوی) بزرگ از لکه های سر هم بندی شده و نامنظم دیده می شود، در حالی که گوگل همانندی بهتری دارد و لکه های سلولی منظم تر و بهتر دیده می شود . زمانی که شما می توانید تنها با استفاده از اختراع (پتنت) ها درباره ی ساختار هر کمپانی صحبت کنید، پریسکوپیک معتقد بر این است که داستان کاملا واضحی در این تصاویر وجود دارد .   

تفاوت اپل و گوگل

یکی از محققان داده در پریسکوپیک در این باره می نویسد :

طی 10 سال گذشته اپل توانسته است 10975 اختراع را به همراه تیمی متشکل از 5232 مخترع به ثبت برساند، در مقابل گوگل توانسته 12386 اختراع را توسط تیمی متشکل از 8888 مخترع به ثبت برساند . این اعداد نشان می دهد که از نظر نسبت با یکدیگر شباهت زیادی دارند .

این محقق که برنگر نام دارد در ادامه می گوید : مهمترین تفاوتی که توانستیم مشاهده کنیم، وجود تیمی از ابر مخترع با تجربه در هسته اصلی اپل است که رابطه قدرتمندی با یکدیگر دارند در حالی که در گوگل این ساختار نوآوری بیشتر پراکنده است . به نظر میرسد، اینطور که به نظر می رسد برای نشان دادن فراز و نشیب ها، سیستم اپل کنترل را به صورت مرکزی در اختیار دارد و در مقابل ساختار الگوریتم گوگل اصولا استقلال و اختیار بیشتری دارد. این نظریه می تواند موارد زیادی را پیش روی ما قرار دهد . آزمایشگاه فوق سری اپل که مدت طولانی را تحت رهبری جاناتان آیو سپری کرده، تعداد محصول کم ولی پرسودی را تحویل کمپانی اپل داده است . از طراحان اصلی آیفون و از مدیران سخت افزاری شرکت اپل می توان کریستوفر استرینگر، ریچارد هاورث، بارت آندره و اوگن وانگ نام برد . از طرف دیگر می توان ساختار سازمانی نسبتا تخت گوگل را که ازتیم های مختلف کوچک زیاد با افرادی دارای اختیارات مختلف تشکیل شده است دید .  این شرایط را می توان در امضای نوآوری آن ها مشاهده کرد . در مورد اختراع ها نیز همچنین تمامی گوگلی ها تقریبا یکسان، نسبتا یکنواخت و پراکنده هستند . اعتقاد برنگر بر این است که ارتباط و مشارکت در اپل به نسبت گوگل بیشتر به چشم می خورد . در این راستا وی توضیح می دهد که تعداد متوسط مخترعان لیست شده در یک اختراع برای اپل 4.2 و در گوگل 2.8 نفر است . یعنی به طور متوسط هر مخترع در شرکت اپل بیش از دو برابر هر مخترع در شرکت گوگل اختراع ارائه می دهد. این نسبت را می توان 9 به 4 دانست.

تفاوت زیادی بین این دو نیست ولی از نظر ساختار پتنت و اختراع می توانند به هم نزدیک تر شوند.اما در نتیجه می توان شباهت های زیادی بین این دو کمپانی مشاهده نمایید . هر دو کمپانی بزرگ یعنی گوگل و اپل متشکل از یک حلقه ی پوسته ای شکل هستند که دور کل ساختار کشیده شده است. 

سوالی که می توان پرسید این است که خالقان پتنت چه کسانی هستند که به صورت نسبتا ایزوله محصولات مختلف را توسعه می دهند؟ و اینکه چطور به کمپانی وابستگی دارند ؟

در مورد گوگل سر نخی که وجود دارد این است که از بزرگترین ابر مخترعان گوگل خارج از کمپانی مستقر است و با محصولات دیگر ارتباطی ندارد . این مخترع بزرگ کیا سیلوربوک نام دارد که در سال 2013 توانست تعداد 269 اختراع را در مورد دوربین و چاپگر به گوگل واگذار کرده است. مشخص است که اختراع هایی که اخیرا به دست آمد نسبت به آنهایی که در داخل کمپانی توسعه یافته اند، از ارتباط درونی خوبی با دیگر کارمندان که در قسمت های مختل فبزرگ تر متمرکز شده اند بی بهره اند . مخصوصا، این حلقه های بیرونی احتمال مشارکت هر چیزی را به جز اختراعات از یک کارمند با توزیع فوق محرمانه ی تیم های آزمایشگاهی کمپانی های اصلی که خارج از تیم اصلی کار می کنند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6Le33BscAAAAAP0uVPo5fv9KjlFbPQFm84x9z7ZL