تفاوت‌های جنسیتی و تمایلات رفتاری در بازاریابی آنلاین

با توجه به دسترس پذیری و هزینه کم تکنولوژی‌های ارتباطاتی و اطلاعاتی  (ICT)که موجب گستردگی و عمومیت آن ها در دهه اخیر شده است بازاریابی آنلاین و اینترنتی به امری ضروری و اجتناب ناپذیر تبدیل شده است. حالا توجه به این نکته ضروری است که آیا تفاوت های جنسیتی در واکنش خریداران اینترنتی نسبت به بازاریابی آنلاین وجود دارد؟

مطابق با آخرین مطالعات و آزمایشات انجام شده، بازاریابی آنلاین بر تمایلات رفتاری تاثیر داشته و تفاوت های چشمگیری میان کاربران زن و کاربران مرد مشاهده شده است که توجه به این مسائل می تواند به پیشنهاد های راهبردی و کارسازی در طراحی سایت و بهینه سازی آن منجر شود.

در حال حاضر اکثریت اعضای جامعه به صورت مداوم از اینترنت استفاده می کنند. با توجه به تاثیر زیاد کاربرد تکنولوژی‌های ارتباطاتی و اطلاعاتی  (ICT) بر مدل و چگونگی سرمایه گذاری ها، نحوه تبادل اطلاعات میان سرمایه گزارها و شرکا، سامان دهی ارتباطات داخلی و تعامل با مشتریان در نظر گرفتن جنسیت در محیط اینترنت و پژوهش های تجربی در این زمینه، اجباری و لازم است و باید برنامه ها و پلن های بهتری برای توزیع محتوا استفاده شود و مطالعات قوی و جامعی درباره نحوه تعامل با کاربران به وسیله محرک های مختلف بازاریابی آنلاین انجام پذیرد.

یکی از کلیدی ترین متغیرهای کنترلی که نشان دهنده ویژگی های اجتماعی و آماری مشتریان است و مدلسازی رفتاری مشتریان بر حسب آن امری واجب الاجراست «متغیر جنسیت» است. تفاوت های جنسیتی به صورت کلیدی در آنالیز بازاریابی، معمولا عکس العمل های گوناگونی را از مردان و زنان در استفاده از اینترنت برای خرید نشان می دهد. درک درست از تأثیرات متعادل جنسیت بر اهداف متنوع مصرف کنندگان در یک بستر ارتباطی اینترنتی می‌تواند نتایجی مثبتی از درک علمی و ارتباط عملی را موجب شود. در همین زمینه آزمایشاتی بر روی بیش از هزار نفر از کاربران رومانیایی انجام شده است که می تواند در رفع تناقضات اولیه ای که محققان در بررسی بازاریابی اینترنتی با آن ها مواجه شدند بسیار کارآمد باشد و درک خوبی از ویژگی ها و عکس العمل های جنسیتی در یک بستر ارتباط اینترنتی برای شاغلان فراهم نماید. این مضمون که چگونه مردان و زنان در درک پیام های ارتباطی و تبلیغاتی بازاریابی آنلاین با هم تفاوت دارند و مطالعه بر روی تفاوت های جنسیتی به صورتی که مشتریان به چیزی که در پی ان هستند برسند یا اطلاعات مورد نظر آن ها به اشتراک گذاشته شود و یا به شرکت یا برند خاصی وفادار شوند، در طراحی و بهینه سازی سایت  و  مقوله سئو بسیار مهم است. 

در نتیجه‌ی این ادراکات، گرایش به استفاده از اطلاعات، توزیع آن یا وفاداری به یک شرکت و برند آشکار می‌شوند.حالا با توجه این مطالعات و تحقیقات لیستی از تفاوت های مردان و زنان در هنگام خرید را برایتان تدارک دیده ایم:

  1. اتفاقی که در ذهن می افتد: مردان همچون در یک ماموریت؛ زنان گویا در یک سفر تفریحی!!
  2. انگیزه مردان برای خرید بیشتر سود و فایده بردن است در حالی که به نظر می رسد در زنان بیشتر  لذت بردن مهم است. به این صورت که خرید مردان در راستای کاری است که باید انجام شود و خرید زنان بیشتر احساسی است و دلیلش این است که از این کار لذت می برند.
  3. زنان می خواهند محصول مورد نظر خود را شکار کنند در حالی که مردان خواهان یک فرآیند سریع و بی دردسر هستند.
  4. انتخاب زنان در سطح بالایی احساسی است ولی مردان بیشتر به حقایق و داده ها و اطلاعات توجه می کنند.
  5. مردان بیشتر به برندها وفادارند در حالی که زنان به دنبال خدمات خوب هستند.
  6. احتمال خرید از روی گوشی های موبایل در مردان بیشتر است.
  7. زنان در خرید آنلاین بیشتر احساس خطر می کنند.