تایپو گرافی یک هنر است که در آن طراح تلاش می کند با تغییر متن، فاصله حروف، تغییر اندازه، شکل حروف، پاراگراف بندی، فاصله خطوط و ... به عنوان زبان بصری برای تایپ عنوان شده است . افزایش سرعت اینترنت، افزایش رزولوشن دستگاهها و دسترسی طراحان به ابزارهایی برای تایپ در وب Adobe Typekit , Google Fonts و ... سبب شده تا این عصر به یک عصر طلایی تایپوگرافی تبدیل شود .
تایپو گرافی دارای فوایدی است :
استفاده ی کاربران از نمایشگرهای با کیفیت تر و رزولوشن بالا و پیشرفت در تکنولوژی گزینه های بیشتری را برای تایپو گرافی فراهم کرده است .بهبود کیفیت و ارتقا محتوای متنی
به عنوان ابزاری برای ایجاد سلسله مراتب بصری و به طور خاص در زمینه CTA ها کاربرد دارد .
نکات طلایی تایپو گرافی در زمینه طراحی سایت
در طراحی سایت و استفاده از تایپو گرافی نکات زیر را در نظر داشته باشید:
استفاده از حالت BOLDفونت ها
استفاده درست از رنگ های متضاد با محیط در تایپو گرافی برای ایجاد Contrast
تایپو گرافی دوحالت دارد که نباید با هم اشتباه گرفته شود . تایپوگرافی تاثیرگذار را با تایپوگرافی زرق و برق دار نباید استفاده کرد . فونت های ساده حس شفافیت و اعتماد را القا می کنند .
شاید این سوال پیش بیاید که سریف چیست؟ سریف (Serif) به خطوط کوچک یا زائده هایی که در نقاط پایانی یک رقم، حرف و یا نماد اضافه می شود . فونت هایی که دارای این خطوط کوچک هستند را فونت های سریف می نامند . اما تفاوت این فونت های سریف با سنزسریف در این است که فونت هایی هستند که این زواید را شامل نیستند . البته هیچ شواهدی به طور قطع وجود ندارد که نشان دهد یکی از آنها خواناتر از دیگری باشد . تفاوت این دو فونت در استایل آن ها است، سریف متن را غنی تر و رسمی تر نشان می دهد در حالیکه سنزسریف سادگی بیشتری دارد .
در اینجا به چند نمونه از فونت های سریف محبوب اشاره می کنیم :
Caslon , Freight Text, Garamond, Minion, FF Meta Serif
و از نمونه فونت های سنز سریف محبوب می توان به موارد زیر اشاره کرد :
Futura, Avenir, Proxima Nova, Open Sans, Helvetica Neue,
در بیشتر مواقع شما برای هر سایتی به بیشتر از دو خانواده فونت نیاز ندارید . برای ایجاد تنوع سعی کنید از سایز ها و شکل های مختلف در همان خانواده فونت استفاده کنید .