الگوریتم کبوتر یا همان الگوریتم پایگون در حدود دو سال پیش در بیست و چهارم جولای سال 2014 عرضه شده است. بیشتر موضوعاتی که پیرامون این الگوریتم مطرح شده درباره ارتباط محلی میان صفحات مختلف، دسته بندی مطالب اینترنتی و نمایش سریعتر نتایج جستجو به کاربران میباشد. هر چند ارتباط محلی و نتایج جستجوی محلی چیز جدیدی نیست و از مدتها پیش گوگل چنین قوانینی را در جستجوهای خود رعایت می کند اما کاربرد عمده الگوریتم کبوتر بر روی همین موضوع بنا شده است.
شناسایی وب سایتهای شبیه به هم به وسیله دسته بندی وب سایت ها و صفحات اینترنتی انجام میشود که خود این موضوع سایتهای تقلبی و فریب دهنده را به راحتی رسوا میکند و نیز ارتباط میان سایتهای مختلف را هم از لحاظ کیفی ارتقا میدهد.
ضمن اینکه یکی دیگر از نکات جالب توجه در ارتباط با این الگوریتم این است که گوگل این الگوریتم را به عنوان اختراع به نام خود ثبت کرده است و بعد از الگوریتم «پیج رنک »، این برای دومین بار است که گوگل الگوریتمی را به نام خود ثبت می کند.
خصیصه منحصر به فرد این الگوریتم تاثیر فوق العاده زیاد آن بر روی سئو محلی است. برای روشن شدن این موضوع در قالب مثال فرض میکنیم شما برای پیدا کردن یک رستوران مورد نظر خود درجستجوی گوگل را انتخاب میکنید . بدون شک اگر نتایجی که گوگل به شما نشان میدهد در اطراف محله ای باشد که شما در آن هستید شما جواب بسیار خوبی دریافت کرده اید ولی مطمئنا شما دوست ندارید که در نتایج گوگل رستورانهای شهرهای اطراف هم وجود داشته باشند.
با دقت در مطالبی که تا کنون توضیح داده شده است کاملا میتوان احساس کرد که وضعیت فهرستهای محلی در نتایج جستجوی گوگل خیلی خیلی بهتر شده است.
برای تشریح بیشتر میتوان گفت زمانی که شما عبارت رستورانهای رامسر را سرچ میکنید گوگل این رستوران ها را به صورت نتایج جداگانه نشان نمیدهد بلکه فهرست و لیستی مشخص از رستورانهای رامسر را نمایش میدهد. پس از نمایش فهرستهای معتبر به سراغ نیازمندیها میرود و تازه در صفحه دوم به نوشته هایی از روزنامه ها میرسیم که فهرستی از این رستورانها را برای راهنمایی مخاطبین خود ارائه کرده اند و در انتها شاید در صفحات سوم و چهارم به سایت اختصاصی رستورانها برسیم.
پس بررسیهایی که صورت گرفته بیانگر آن است که آپدیت این الگوریتم نتایج فوق العاده ای برای فهرستهای محلی به همراه داشته است و این مساله با اشارات پیشین گوگل در مورد ارتباط نتایج محلی با سیگنالهای رنکینگ وب سایتها کاملا همخوانی دارد. این الگوریتم باعث شده تا دایرکتوریهای بزرگ و وب سایتهای بهینه سازی شده یا سایتهای با سئو بسیار پیشرفته به نتایج خوبی دست پیدا کنند و در تبع آن صفحات خصوصی رستوران ها یا هتل ها وارد رقابت بسیار سختی شده اند که این امر برای موارد تازه تاسیس بسیار پیچیده تر خواهد بود. نصیحت آخر ما این است که اگر می خواهید به خوبی دیده شوید خود را برای کبوتر گوگل جذاب تر و دلپذیرتر کنید.