تاثیرات وب سایت واکنش گرا در بهینه سازی سایت چیست

بهینه سازی وب سایت در چندین مرحله انجام می شود. زمان طراحی، اولین مرحله بهینه سازی سایت است. اگر در این مرحله سایت بهینه سازی نشود، بعدها اگر تلاش زیادی نیز برای سئو شود، نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. بنابراین باید از همان ابتدای طراحی بهینه سازی سایت آغاز شود.

در زمان طراحی باید به تمامی مخاطبان و دستگاه هایی که برای ورود به سایت استفاده می کنند، توجه داشت. امروزه بسیاری از مخاطبان بدون اینکه در پشت دستگاه رایانه بنشینند و یا کامپیوترهای شخصی خود را باز کنند، تنها از طریق گوشی های همراه خود از شبکه اینترنت استفاده می کنند. ورود به وب سایت ها و باز کردن صفحات آنها، با یک دستگاه کوچک تلفن همراه به عنوان یکی از دستاوردهای تکنولوژی روز دنیا، موجب شده تا تعداد کاربران اینترنتی چندین برابر شود.

این افزایش صعودی تعداد کاربران اینترنتی به عنوان فرصتی برای شرکت هایی است که قصد دارند تا از طریق اینترنت کسب و کار خود را ارتقا دهند. اما زمانی این امر تحقق می یابد که به امکانات کاربران نیز توجه شود. به عبارت دیگر، همانطور که گفته شد بسیاری از کاربران اینترنتی با استفاده از تلفن همراه وارد سایت می شوند. بنابراین باید سایت به گونه ای طراحی شود که از طریق دستگاه تلفن همراه قابل خوانش باشد. در این رابطه می توان از سایت های واکنش گرا نام برد.

  • سایت واکنش گرا

بهینه سازی سایت زمانی حاصل می شود که تعداد بازدیدکننده های سایت تا حد زیادی افزایش پیدا کند. حال اگر سایت واکنش گرا طراحی شده باشد، تعداد بازدیدکننده ها نیز افزایش می یابد. به بیان دیگر، کاربرانی که از طریق گوشی های همراه وارد سایت می شوند، اگر سایت را مرتب و مطالب را قابل خواندن ببینند، مطمئنا از سایر صفحات آن نیز دیدن می کنند. تصور کنید که سایت بدون توجه به تکنیک های واکنش گرا طراحی شده باشد، زمانی که کاربر از طریق تلفن همراه صفحات آن را باز می کند، با مطالبی در هم ریخته و نامرتب مواجه می شود. در برخی موارد نیز تصاویر بر روی متن ها قرار می گیرند که خواندن را دشوار می کنند.

  • تاثیر سایت واکنش گرا در بهینه سازی سایت

اگر طراح یا وبمستر به این قسمت از طراحی سایت توجهی نداشته باشد، تعداد زیادی از بازدیدکنندگان را از دست می دهد. کاربران به محض اینکه وارد سایتی شوند که اصول و تکنیک های ریسپانسیو را رعایت نکرده است، فورا صفحه سایت را ترک می کنند. موتورهای جستجو به دقت واکنش و عکس العمل کاربران را رصد می کنند. در واقع موتورهای جستجو برای اطلاع از نیازها و خواست های کاربران اینترنتی، سعی دارند تا رفتار آنها را در سایت ها بررسی کنند.

برای مثال مدت زمانی که کاربران در یک صفحه می مانند، نشان از محتوای باکیفیت آن صفحه دارد. بنابراین اگر کاربران مدت زیادی در یک صفحه بمانند، آن صفحه امتیاز بالاتری را از موتورهای جستجو کسب می کند. حال تصور کنید کاربر وارد صفحه ای شده است که واکنش گرا نیست، در این صورت با بستن سریع صفحه، موتورهای جستجو این پیغام را ثبت می کنند که این صفحه بهینه سازی نشده است. در نتیجه رتبه سایت کاهش می یابد.

مزایای سایت واکنش گرا

-          زمانی که سایت واکنش گرا طراحی شود، نیازی به طراحی سایت اختصاصی برای انواع گجت ها و دستگاه ها نیست. بلکه تنها یک سایت کفایت می کنند و تمامی کاربران با هر دستگاه و مرورگری می توانند از همان سایت استفاده کنند.

-          در سایت هایی که واکنش گرا طراحی می شوند، ساختار لایه‌های سایت به صورت شناور طراحی می‌شود. همین امر موجب می شود تا عرض صفحات، سایر متن، اندازه تصاویر و ... نیز به طور خودکار تنظیم شود.

-          در سایت های واکنش گرا، در هزینه های طراحی سایت به طور موثری صرفه جویی می شود. در گذشته مدیران وب سایت ها برای اینکه سایت در گوشی های همراه نمایش داده شود، مجبور بودند برای هر نوع ابزار یک قالب خاص طراحی کنند. در حالی که اکنون به این ابزارها نیاز نیست.