تأثیرات بازاریابی آنلاین بر تجارت جهانی

بازاریابی آنلاین یا تجارت الکترونیک چگونه بر تجارت جهانی و اقتصاد اثر می‌گذارد؟ آنلاین مارکتینگ مزایای زیادی در سراسر اقتصاد برای تمام کشورها فراهم می‌کند. در کشورهای توسعه‌یافته، تجارت الکترونیک دستاوردهای کوتاه‌مدت به ارمغان می‌آورد اما در کشورهای درحال‌توسعه مانند کشور ما باید به انتظار دستاوردهای بلندمدتی تری باشیم.



با وجود تجارت الکترونیک حجم تجارت جهانی افزایش خواهد یافت. کشورهایی که تمایل به اجرای اقتصاد دانش بنیان را دارند از این مقوله سود بسیار خوبی خواهند برد. علاوه بر این، انتظار می‌رود که تجارت الکترونیک اضافه بر ایجاد تعداد زیادی شغل جدید، بسیاری از مشاغل را هم نابود کند.

تجارت الکترونیک فرصت‌های بی‌سابقه‌ای به هر دو گروه کشورهای درحال‌توسعه و کشورهای توسعه‌یافته ارائه می‌دهد. با این تفاوت که سودی که کشورهای درحال‌توسعه در درازمدت خواهند داشت بسیار بیشتر از سودهای کوتاه‌مدت کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته است. در کوتاه‌مدت، کشورهای درحال‌توسعه فاقد زیرساخت‌های لازم برای استفاده کامل از اینترنت می‌باشند؛ اما در درازمدت، آن‌ها می‌توانند به‌صورت جهشی پیشرفت کرده و همچنین از دستاوردهایی که کشورهای توسعه‌یافته درگذشته طی کرده‌اند بهره بگیرند. گفتنی است که پیشرفت تکنولوژی به کسب‌وکار بین‌المللی کمک کرده است. میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان برای همه‌چیز از تحقیق گرفته تا خرید مایحتاج خود از اینترنت استفاده می‌کنند. اینترنت تقریباً همه کسب‌وکارها را عمیقاً تحت تأثیر قرار داده است. کاربردهای اینترنت در نهادهای کسب‌وکار شامل توانایی تبلیغات، تولید و یا انجام وظایف معمولی تجارت می‌شود؛ بنابراین بسیاری از شرکت‌ها برای انجام بسیاری از فعالیت‌های خود از اینترنت استقبال می‌کنند و با طراحی وب سایت‌ها و بهینه‌سازی آن موجب ارتقای تجارت خود می‌شوند. یکی از تأثیرات تجارت الکترونیک شدت بخشیدن به رقابت و تولید منافع و سود برای مصرف‌کنندگان باقیمت‌های پایین‌تر و انتخاب‌های بیشتر است.

پیش‌بینی می‌شود که بازاریابی آنلاین یا همان تجارت الکترونیک به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم مشاغلی را تولید و به‌ناچار مشاغلی را نیز نابود کند. مشاغل مستقیم ایجادشده در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات است و مشاغل غیرمستقیم از طریق افزایش تقاضا و بهره‌وری رخ خواهد داد. در همین زمان برخی باز تخصیص‌ها و تخریب کارها به‌عنوان پیامد آن تغییرات در شیوه انجام کسب‌وکار انتظار می‌رود. به‌عنوان شواهد اولیه، احتمالاً نخستین مشاغلی که تحت تأثیر قرار خواهند گرفت بخش‌های خرده‌فروشی، دفاتر پستی و آژانس‌های مسافرتی خواهند بود؛ بااین‌حال، اثر خالص بر اشتغال حاصل مجموعه‌ای از تعاملات خواهد بود و به‌هیچ‌وجه در همه کشورها، مناطق جغرافیایی، صنایع و یا گروه‌های مهارت یکسان نخواهد بود. کشورهایی که در تجارت به لحاظ موقعیت جغرافیایی ارتباط بیشتری با جهان خارج دارند به‌طور حتم در عرصه فناوری‌های دیجیتال از سایر کشورها پیشی خواهند گرفت مانند کشورهایی که جاذبه‌های توریستی دارند و در صنعت توریسم فعال هستند.

به‌طورکلی تأثیرات تجارت الکترونیکی بر تجارت جهانی به این صورت خواهد بود که اینترنت تجارت بین‌المللی را به‌اندازه رفع موانع تجاری دیگر حمایت می‌کند؛ بنابراین، حجم تجارت بین‌المللی را از طریق تجارت الکترونیک افزایش می‌دهد. این شیوه تجارت همچنین می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در نحوه ارائه خدمات داشته باشد. درمجموع می‌توان این‌گونه بیان کرد که اینترنت اثرات بسیاری در کسب‌وکار بین‌المللی به ارمغان می‌آورد که چشمگیرترینشان عبارت‌اند از: کسب‌وکارهای کوچک زیادی جهانی می‌شوند؛ زنجیره تأمین بی‌نهایت پاسخگو و الاستیک می‌شود؛ توسعه محصول سریع و دقیق می‌شود؛ سفارشی‌سازی انبوه محصولات و خدمات؛ ظهور بازارهای خودگردان؛ از سوی دیگر، اینترنت بین‌المللی شدن را برای شرکت‌های با منابع محدود امکان‌پذیرتر و ساده‌تر می‌کند. درنتیجه حتی کوچک‌ترین کسب‌وکارها می‌توانند کار خود را در سطوح بین‌المللی شروع کنند. علاوه بر این، اینترنت فرآیندهای بازاریابی بین‌المللی را تغییر داده است به‌عنوان‌مثال:

 ساده‌سازی اسناد صادرات

 کاهش هزینه‌های تحقیقات بازاریابی

با تمام این تفاسیر اثرات مؤثر و پرفایده بازاریابی اینترنتی بر تجارت جهانی بر هیچ‌کس پوشیده نیست.