info@papgroup.ir
(021)49 296

برند سازی یا برندینگ چیست ؟

  • برندینگ چیست؟

برندینگ به معنای هویتی است که برای نام تجاری یک شرکت انتخاب می شود. برندینگ شامل نام تجاری، لوگو، علائم و مشخصه های تجاری، طراحی، رنگ بندی و ... می باشد که همگی در کنار هم به محصولات یا خدمات شرکت هویت می دهند. برندینگ شرکت ها در تملک خودِ آنهاست و هیچ شرکت دیگری حق استفاده از آن را ندارد.

برندینگ

  • مزایای برندینگ

-         برندینگ موجب تمایز میان برندهای مختلف محصولات می شود.

-         می تواند شعار و پیام تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات را به مشتریان انتقال دهد.

-         برندینگ باعث افزایش اعتبار محصولات و خدمات شرکت می شود.

-         برندینگ می تواند مصرف کنندگان را به مشتریان دائمی شرکت تبدیل کند.

-         با برندینگ می توان وفادارای مشتریان را تضمین کرد.

-         برندینگ می تواند میان محصولات شرکت و مشتریان ارتباط عاطفی برقرار کند.

  • موفقیت برندینگ

با توجه به مزایای متعددی که برندینگ برای شرکت به همراه دارد، وجود آن برای شرکت ضرورت پیدا می کند. اما تنها زمانی برندینگ می تواند موفق عمل کند که مطابق با نیازها و خواسته های مشتریان هویت یافته باشد. برندینگ های موفق، پیوسته در جلب رضایت مشتریان فعالیت دارند. آنها به مشتریان فعلی اکتفا نمی کنند و می خواهند تمامی بازار را قبضه کنند. رقابت با سایر کمپانی های بزرگ از جمله مهمترین مشخصه های برندینگ های موفق است. از جمله راه هایی که می تواند به موفقیت برندینگ کمک کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-    شناخت نیازهای مشتریان

برای طراحی و هویت بخشی به برندینگ لازم است تا ابتدا نیازهای مشتریان شناخته شود. در این صورت روش های شناخت مشتریان می تواند با استفاده از روش های خاصی صورت بگیرد. از جمله تعامل مستقیم با مشتریان، استفاده از تحقیقات میدانی، بررسی میزان رضایت مشتریان، توجه به عملکرد و میزان کیفیت محصولات و خدمات در بازار و ... می تواند نیازهای واقعی مشتریان را روشن کند.

2-    افزایش کیفیت محصولات

اگرچه هویت برندینگ در برگیرنده نام تجاری، لوگو، علائم تجاری و .... است، اما نباید فراموش کرد که کیفیت محصولات نیز می تواند در شکل گیری هویت مطلوب برندینگ در نزد مشتریان تاثیرگذار باشد. اگر برندینگ از نظر تمامی جنبه های بصری قابل توجیه باشد و مشتریان حس خوبی نسبت به آن پیدا کنند، اما کیفیت محصولات رضایت بخش نباشد، پس از مدتی از خرید منصرف می شوند؛ ضمن اینکه بازگشت مشتریان از دست رفته یک پروسه دشوارتر است.

3-    برآورد برندینگ رقبا

توجه به موفقیت هایی که برندینگ رقبا کسب کرده اند، بررسی علت موفقیت آنها، تجزیه و تحلیل چرایی رضایت مشتریان از برندینگ آنها و یافتن پاسخ برای بسیاری سوالات دیگر که در ارتباط با برندینگ رقبا باشد، می تواند راهگشای طی کردن مسیر موفقیت برندینگ باشد.

4-    تغییر و بازسازی برندینگ

اگر مدت زیادی از طراحی برندینگ می گذرد و در این مدت نتوانسته است موفقیت زیادی را کسب کند، باید ابتدا دلایل عدم موفقیت آن بررسی شود. پس از آن، یافتن راه حل مناسب برای پشت سر گذاشتن شکست ها ضرورت پیدا می کند. برای مثال ممکن است علت عدم موفقیت برندینگ، یک لوگوی نامفهوم و گنگ باشد که مشتریان را از درک آن ناتوان کرده باشد. در این صورت باید برای بازسازی و تغییر برندینگ اقدام کرد. طراحی مجدد یک لوگو با طرحی ساده و قابل فهم می تواند به موفقیت برندینگ بینجامد.

5-    تعریف چشم انداز برای برندینگ

برندینگ باید دارای چشم انداز مشخص و واضحی باشد. به این معنا که مدیران شرکت باید بتوانند تحلیل درستی از عملکرد فعلی برندینگ و هدف از طراحی آن داشته باشند. برای این کار باید بررسی دقیقی از میزان سهم برندینگ از بازار، میزان مشتریان، موفقیت هایی که برندینگ در جشنواره ها دریافت کرده است، میزان درآمد و سود کسب شده ماهانه و سالیانه برندینگ و .... صورت بگیرد تا مدیر شرکت بتواند چشم انداز آتی برندینگ را مشخص کند.