info@papgroup.ir
(021)49 296

پورتال (Portal) چیست؟

شاید این سوال نیز برای شما پیش آمده باشد که یک پورتال چیست و چه تفاوتی می تواند با یک وب سایت داشته باشد ؟

در واقع پورتال Portal را می توان در ترجمه فارسی به دریچه ، درگاه ، یا می توان مدخل ترجمه کرد . پورتال را می توان به عنوان طراحی وب سایت، یک طراحی خاص از یک وب سایت را نامید . در واقع به اطلاعاتی همچون سامانه های ارتباطی، ایمیل ها، ابزار مدیریت و پیکربندی پورتال، سامانه های توسعه کاربردی، سامانه های تجاری، سامانه های اطلاع رسانی، ویژگی ها و امکانات شخصی سازی، ابزارهای مدیریت امنیت، موتورهای جستجو و غیره . کلمه پورتال در تکنولوژی اطلاعات می توان معنی متفاوتی دارد . پورتال را در تکنولوژی اطلاعات می توان به یک صفحه وب واسط نسبت داد که امکان دسترسی ساده ای را به هر خواسته ای که کاربر می تواند از طریق امکانات فراهم شده ای در آن، تمامی نیازهای خود را بدون توجه به اینکه مکان فیزیکی آن کجاست برآورده کند به عبارت بهتر پورتال یک درگاه است به دنیای مجازی که کاربر می تواند از طریق امکاناتی که در آن فراهم شده است به خواسته اش برسد . نیازهایی که کاربر می تواند از طریق یک پورتال فراهم نماید، نیازهایی مانند جستجو و یا خرید مثلا یک کتاب، افزایش و یا کاهش یک حساب کاربری، دسترسی به حساب بانکی، به روز رسانی اطلاعات سخت افزاری از محل کار یا منزل . پورتال همه چیز را از طریق درگاهی واحد و مشخص برای کاربر خود فراهم می سازد .

یک پورتال مانند یک کامپیوتر خانگی، اطلاعات و خدمات گوناگونی را در یک صفحه وب واحد و به صورتی خوش ترکیب و سازگار در دسترس می گذارد .

پورتال ها مسیری متفاوت را طی کرده است و به شکلی تبدیل شده است که ما امروز می بینیم . 

پورتال چیست؟

نسل اول پورتال ها

نسل اول پورتال ها که می توان از آن به عنوان نسل اول نام برد سعی در فراهم نمودن خوراکهای اطلاعاتی زنده در صفحات وب، محتویات ایستا و مستندات می باشد . به عنوان مثال از این نسل پورتال ها می توان yahoo  یا  excite نام برد . اینگونه پورتال ها در محیطی به هم پیوسته صفحه واسط منحصر به فرد و مشخصی را برای دستیابی کاربر به مجموعه اطلاعات توزیع شده است که در سرتاسر شرکت و یا سازمان خود، در اختیار کاربر قرار می دهد . از این اطلاعات می توان به اخبار یک شرکت ، شرایط، فرم های استخدام ، چگونگی ارتباط با کارکنان، اطلاعات مربوط به کارکنان، سیاست های اعلام شده شرکت و مستندات رسمی و همچنین لینک های ارتباطی می باشد .

نسل دوم پورتال ها

نسل دوم پورتال ها تمرکز خود را بر نرم افزارهای متمرکزتر و اطلاعات دقیق تر و مشخص تر قرار دادند . این نسل از پورتال Portal ها شباهت زیادی با نسل اول داشتند اما تفاوت این نسل با نسل قبلی در امکان ارتباط همکاری کاربران در محیطی به هم پیوسته بود و همین تفاوت نقطه ی تمایز این نسل با نسل قبلی محسوب می شد . همچنین در این نسل از پورتال ها می توان به قابلیت همکاری متقابل در ادارات مجازی برای تیم های کاری و با هدف انجام وظایفشان فراهم ساختند . این نسل از پورتال ها سرویس های متعددی داشتند که از جمله آنها می توان به سرویس ها همکاری که به کاربران اجازه می داد با یکدیگر گپ بزنند و برای یکدیگر ایمیل بفرستند و قرار ملاقات تنظیم کنند و همچنین می توان به سرویس مدیریت محتوا اشاره کرد . در پورتال های نسل دوم قابلیت تعریف گروه های کاربری نیز فراهم آمده بود . به بیان دیگر این پورتال ها ساز و کار همکاری داخلی را در یک سازمان فراهم می ساختند .

 نسل سوم پورتال ها 

نسل سوم پورتال ها که بسیار پیشرفته تر از نسل های قبلی خود بود و به منظور ایجاد فضای مجازی تجارت الکترونیک بوجود آمد . این نسل از پورتال ها را می توان به عنوان واسط ارتباطی کارمندان، تولید کنندگان، تهیه کنندگان و مشتریان قلمداد کرد . از ویژگی فوق العاده این پورتال ها می توان به عنوان به امکان ارتباط نرم افزارهایی که در سرورهای مختلف مستقر است اشاره کرد . به عبارتی دیگر این پورتال ها را می توان نقطه به هم پیوستن محتویات و برنامه های کاربردی که در سرورهای مختلف مستقر شده است، به طور همزمان و با استفاده از همکاری سرویس ها خدماتی آنان اند .

این گروه از پورتال ها را مجموعه کاملا قابل توجه و ارزشمندی از اطلاعات، مستندات، امکانات و قابلیت های نرم افزارهای مرتبط از طریق درگاه واحدی برای کاربران فراهم می نماید .