وبلاگ چیست و چگونه وبلاگ نویسی را آغاز کنیم؟

29 آبان ، 1402
حانیه رضوی

همین حالا که دارید این متن را می‌خوانید یعنی شما وارد وبلاگ پیام آوران پارسیان در بخش «یادگیری دیجیتال مارکتینگ» شده‌اید. هر زمان که در گوگل موضوعی را سرچ می‌کنید تا اطلاعاتی را به دست بیاورید، به طور معمول شما مستقیم وارد وبلاگ آن سایت می‌شوید. با این مقدمه احتمالاً فهمیده‌اید قرار است دربارۀ چه موضوعی صحبت کنیم.

در این مقاله از مجلۀ پیام آوران پارسیان قرار است به شما بگوییم وبلاگ چیست، وبلاگ نویسی چگونه است و چگونه وبلاگ بسازیم. اگر احساس می‌کنید به شغل وبلاگ‌نویسی علاقه‌مند شده‌اید یا برای یادگیری این حرفه مشتاق و کنجکاوید، جای خوبی آمده‌اید. با خواندن این متن شما اطلاعات جامعی از وبلاگ و وبلاگ نویسی به دست می‌آورید. 

اصول وبلاگ‌نویسی چیست

وبلاگ چیست؟

اگر به دنبال پاسخ این سؤال هستید که معنی وبلاگ چیست باید بدانید که وبلاگ یک مجله آنلاین شخصی یا تجاری است که به طور منظم به‌روز و برای استفادۀ شخصی یا نیازهای تجاری به کار گرفته می‌شود. وبلاگ‌ها اغلب تعاملی هستند و در پایین پست‌های وبلاگ جایی برای گذاشتن نظرهای مخاطبان اختصاص داده می‌شود. وبلاگ‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه مهم‌ترین انواع وبلاگ را به شما معرفی می‌کنیم:

  • وبلاگ شخصی
  • وبلاگ تجاری
  • وبلاگ خبری
  • وبلاگ سیاسی
  • وبلاگ عمومی

سبک نوشتاری برخی از وبلاگ‌ها محاوره‌ای است که معمولاً در دستۀ وبلاگ‌های شخصی قرار می‌گیرند تا نظرهای شخصی وبلاگ‌نویس را منعکس کنند. برخی از کسب‌وکارها نیز از وبلاگ برای ارتباط با مخاطبان هدف و فروش محصول‌های خود استفاده می‌کنند. بسیاری از وبلاگ‌ها مشارکتی هستند و چندین نویسنده دارند که اغلب روی یک موضوع متمرکز هستند و دربارۀ موضوع‌های خاصی در یک شاخه می‌نویسند. به طور مثال، وبلاگ پیام آوران پارسیان حدود 6 نویسنده دارد که هر شش نفر دربارۀ مفاهیم دیجیتال مارکتینگ، سئو، طراحی سایت و گوگل ادز (که متناسب با فضای کاری شرکت است) می‌نویسند.

موضوع وبلاگ‌ها از بین موضوع‌های موردعلاقه مخاطبان از جمله مد، سیاست، فناوری، سینما، کتاب و ... انتخاب می‌شود. برخی از وبلاگ‌ها مانند وبلاگ دیجی‌کالا نویسندگان فراوانی دارند و به موضوعات گسترده‌تر و مختلفی می‌پردازند. این نوع وبلاگ‌ها، وبلاگ‌های عمومی محسوب می‌شوند.

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید وبلاگ‌ها به عنوان پنجمین منبع معتبر برای دستیابی به اطلاعات آنلاین دقیق رتبه‌بندی شده‌اند. اگر کسب‌وکار شما وبلاگ ندارد، بهتر است تجدیدنظر کنید و هرچه سریع‌تر یک صفحۀ بلاگ به سایت خود بیفزایید. بر اساس آمار، بازاریابان  B2Bکه از وبلاگ استفاده می‌کنند 67 درصد بیشتر از کسانی که در سایتشان وبلاگ ندارند به سوددهی و فروش می‌رسند. بازاریابی B2B یا بازاریابی تجارت به تجارت به این معنا است که بازاریابان یک شرکت خدمات متنوعی را به شرکت‌های دیگر می‌دهند و آن شرکت‌ها نیز محصولاتشان را به مشتریان یا سایر شرکت‌ها می‌فروشند.

انواع وبلاگ چیست

انواع وبلاگ چیست

پست وبلاگ چیست؟

پست وبلاگ یکی از صفحه‌های وبلاگ شما است که به موضوع فرعی و خاصی می‌پردازد. برای شما مثالی می‌زنیم تا بیشتر متوجه این موضوع شوید. شما در حال حاضر در صفحۀ پست وبلاگ پیام آوران پارسیان با موضوعِ «وبلاگ چیست و چگونه وبلاگ‌نویسی را آغاز کنیم؟» هستید.  

پست‌های وبلاگ به شما این امکان می‌دهند تا متن مورد نظر در موتورهای جست‌وجو برای کلمه کلیدی خاصی رتبه‌بندی شود. این متن به شرکت پیام آوران پارسیان این امکان را می‌دهد تا در گوگل برای کلمه کلیدی «وبلاگ چیست» رتبه‌بندی شود. اگر این متن از نظر موارد سئو داخلی بهینه شده باشد، وقتی مخاطبی سرچ کند «وبلاگ چیست» در صفحه نتایج جست‌وجو متن ما را می‌بیند و وارد سایت پیام آوران می‌شود.

پست‌های وبلاگ اغلب به‌روزرسانی می‌شوند و جدیدترین پست وبلاگ در بالای صفحه نشان داده می‌شود. این مطلبی که شما در حال خواندن آن هستید نیز یک پست به‌روزرسانی‌شده از مطلب چند سال پیش ما است که به طور کامل آن را بازنویسی و به‌روز کرده‌ایم.

وبلاگ نویسی چیست؟

وبلاگ‌نویسی فرآیندی است که در آن یک یا چند نفر متن، مقاله، عکس، ویدیو و ... را گردآوری و در یک وب‌سایت به صورت آنلاین منتشر می‌کنند. اگر متن مقاله تألیفی و عکس‌ها و ویدیوها تولیدی باشند، این وبلاگ از امتیاز بالاتری نسبت به وبلاگ‌های دیگر برخوردار است.

وبلاگ‌نویسان از پست‌های خود برای جذب مخاطب و کسب رتبۀ بالا در نتایج موتورهای جست‌وجو استفاده می‌کنند. پست‌های وبلاگ تجاری اغلب در ابتدای قیف فروش استفاده می‌شوند و سفر خریدار محصول را توصیف و مخاطبان را به یک تجارت یا محصول معرفی می‌کنند. 

وبلاگ‌نویسان پست‌ها را بر اساس کلمه‌های کلیدی که بیشترین سرچ را در گوگل دارند و مخاطبان در جست‌وجوی آن هستند می‌نویسند تا بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کنند. هر وبلاگ‌نویسی بهتر است با اصول اولیۀ سئو آشنایی داشته باشد و دانستن این نکته که سئو چیست به وبلاگ‌نویسان کمک می‌کند تا متن‌های خود را بهینه‌تر برای موتورهای جست‌وجو و آگاهانه‌تر برای مخاطبان هدف بنویسند.

تاریخچه وبلاگ نویسی چیست؟

اولین وبلاگ را جاستین هال، دانشجوی کالج سواتمور، در سال 1994 به آدرس www.links.net ایجاد کرد که این وبلاگ هنوز نیز فعال است. در سال 1999، برنامه‌نویسی به نام پیتر مرهولز اصطلاح وبلاگ را در میان جهانیان باب کرد که به معنای ورود به وب در هنگام گشت‌وگذار در اینترنت است. در همین سال سرویس وبلاگ‌نویسی Blogger منتشر شد که اولین ابزار وبلاگ آنلاین بود.

در مراحل اولیه، وبلاگ یک گزارش وب یا مجلۀ شخصی بود که در آن هر شخص اطلاعات یا نظر خود را دربارۀ موضوعات مختلف به اشتراک می‌گذاشت.

وبلاگ نویس کیست؟

وبلاگ‌نویس شخص یا کسب‌وکاری است که در وبلاگ و برای مخاطبان می‌نویسد. هرکسی می‌تواند یک وبلاگ‌نویس باشد و حتی افرادی که در زمینه‌های تخصصی و مثلاً پزشکی تحصیل کرده‌اند بهترین و متخصص‌ترین وبلاگ‌نویس برای سایت‌های پزشکی محسوب می‌شوند. امروزه بسیاری از متخصصان در حوزه‌های مختلف برای اینکه مطالب علمی و اصولی آن تخصص را بنویسند، به نوشتن مطالب وبلاگ در حوزه‌هایی که تخصص دارند روی آورده‌اند و بسیاری از شرکت‌ها کارشناس تولید محتوایی با تخصص همان حوزه را استخدام می‌کنند.

ما سه دسته وبلاگ‌نویس داریم: برخی از وبلاگ‌نویسان برای سایت شخصی خود می‌نویسند، برخی دیگر به صورت تمام‌وقت در شرکتی استخدام می‌شوند و برای آن شرکت می‌نویسند و کارشناسانی نیز به صورت فریلنسر فعالیت می‌کنند و برای چند شرکت با موضوع‌های مختلف مطلب می‌نویسند.

وبلاگ نویس کیست

وبلاگ‌نویس کیست

کاربرد وبلاگ چیست؟

اولین وبلاگ‌ها خاطرات یا مجله‌های شخصی آنلاین بودند که به دلیل به‌روزرسانی منظم محتوای خود و گذاشتن دیدگاه‌های شخصی مخاطبان، فرصتی برای تعامل افراد مختلف با یکدیگر ایجاد می‌کردند. وبلاگ‌ها از روزهای اولیۀ خود به عنوان مجله‌های آنلاین راه طولانی را پیموده‌اند و بسیاری از خریداران کالاها و محصولات مختلف برای جمع‌آوری اطلاعات دربارۀ کالای مورد نظر یا خدمات یک شرکت به تحقیق و جست‌وجو در وبلاگ‌ها می‌پردازند.

به گفتۀ گارتنر، بیشتر مشتریان تحقیق‌های مورد نظر برای خرید محصول مورد نیازشان را به صورت آنلاین انجام می‌دهند و تنها 5 درصد از زمان خود را با فروشندگان می‌گذارند. وبلاگ‌نویسی به روشی مؤثر برای سازمان‌ها به منظور نوشتن محتوای معتبر تبدیل شده است تا خریداران تحقیقات خود را قبل از خرید محصول مورد نظر انجام دهند و اطلاعات کافی را به دست بیاورند.

وبلاگ‌ها یک رسانۀ محبوب برای ارتباط با مخاطبان هستند و کاربردهای فراوانی برای وبلاگ‌نویسان فردی و تجاری دارند. در ادامه، برخی از کاربردهای وبلاگ را بررسی می‌کنیم.

کاربرد وبلاگ چیست

کاربرد وبلاگ چیست

1. به اشتراک گذاشتن دیدگاه و برقراری ارتباط با مخاطب

بسیاری از افراد برای اینکه دیدگاه‌هایشان را به اشتراک بگذارید و با مخاطبان ارتباط برقرار کنند وبلاگ‌ تأسیس می‌کنند. با وبلاگ‌نویسی، افراد مختلف و مشاغل گوناگون به طور مستقیم با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کنند وبلاگ نویسی روشی مؤثر برای افزایش آگاهی دربارۀ یک موضوع یا محصول و ایجاد یک جامعۀ آنلاین حول محور آن خواهد بود.  

2. به فروش رساندن محصولات

وبلاگ‌نویسی یک روش محبوب برای مشاغلی است که سعی دارند برای فروش کالاهای خود و شناخته شدن نام برندشان سرمایه‌گذاری کنند. با وبلاگ‌نویسی درست و اصولی و انجام سئو سایت، مطالب این کسب‌وکارها رتبه‌ بالایی در موتورهای جست‌وجو کسب می‌کند، مخاطبان هدف با این کسب‌وکارها آشنا می‌شوند و سرنخ‌های فروش را شناسایی می‌کنند.

با استفاده از استراتژی‌ بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو، کسب‌وکارها مخاطبان گسترده‌ای به دست می‌آورند که به طور مرتب از وب‌سایت بازدید می‌کنند، به وب‌سایت مورد نظرشان لینک می‌دهند و محصولات مورد نیازشان را می‌خرند. وبلاگ‌ها بخش مهمی از بازاریابی کسب‌و‌کار هستند و در اولین مرحله از قیف فروش قرار می‌گیرند تا به مشتری برای تعامل بیشتر با یک تجارت کمک کنند.

3. افزایش آگاهی و اطلاعات عمومی افراد جامعه

وبلاگ‌ها روش مؤثری برای افزایش آگاهی دربارۀ مسائل و تأثیرگذاری بر افکار عمومی و دولتی هستند. بسیاری از سازمان‌های غیردولتی از وبلاگ‌ها برای ایجاد کمپین‌های اجتماعی و سیاسی استفاده و مخاطبان را دربارۀ یک موضوع آگاه می‌کنند.

وبلاگ و وب سایت چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

تا اینجای مقاله به شما گفتیم وبلاگ چیست و چه کاربردی دارد. در ادامۀ این مطلب به بررسی تفاوت وبلاگ و وب سایت می‌پردازیم. وبلاگ معمولاً بخشی از وب‌سایت کسب‌وکار شما است اما برخلاف بقیۀ وب‌سایت شما، باید با افزودن پست‌های جدید این بخش را به طور مرتب به‌روز کنید. علاوه‌براین، وبلاگ ابزاری است که به شما این امکان را می‌دهد تا با مخاطبان بیشتری درگیر شوید و نظر آن‌ها را دربارۀ متنی که گذاشته‌اید متوجه شوید. وبلاگ‌ها به صورت منظم به‌روز می‌شوند و از طریق بخش نظرات، به دنبال مشارکت مخاطبان هستند.

وب‌سایت‌ها اغلب اطلاعات ثابتی دربارۀ یک شخص، کسب‌وکار یا موضوع دارند و معمولاً تغییر مکرری در آن‌ها صورت نمی‌گیرد. وبلاگ بیشتر شبیه یک مکالمۀ دوطرفه است و این امکان در بقیۀ قسمت‌های سایت شما وجود ندارد. همچنین یک وبلاگ می‌تواند یک وب‌سایت کامل نیز باشد و اغلب وبلاگ‌های شخصی یک وب‌سایت کامل هستند.

مزایای وبلاگ چیست؟

وبلاگ‌ها مزایای بی‌شماری دارند که به کسب‌وکارها و اشخاص برای شناساندن نام برند کمک شایانی می‌کنند. در ادامۀ این مطلب، انواع مزایای وبلاگ را بررسی می‌کنیم تا اگر هنوز برای ساختن وبلاگ شک دارید، شک شما را به یقین تبدیل کنیم و همین الان برای ساختن یک وبلاگ دست‌به‌کار شوید. در ادامۀ مقاله نیز آموزش ساخت وبلاگ را به شما می‌دهیم.

مزایای وبلاگ چیست

مزایای وبلاگ چیست

1. ارتقای رتبه وبسایت در گوگل

به طور معمول، هدف یک کسب‌وکار از راه‌اندازی بخش وبلاگ ارتقای رتبه در موتورهای جست‌وجو است تا سایت در نتایج گوگل از سایر رقبا بالاتر نشان داده شود و احتمال کلیک افزایش یابد. در این راه حتماً از انواع روش‌های سئو بهره بگیرید یا از تبلیغات پولی یا گوگل ادز برای کمک به رتبه‌بندی صفحه اصلی شرکت خود استفاده کنید. وبلاگ‌نویسی راه‌حل مؤثرتری برای کسب‌وکار شما است و بازدهی و پتانسیل بالایی برای کسب نتایج بالا در صفحه‌های گوگل دارد. با در نظر گرفتن اینکه چگونه شرکت شما از طریق وبلاگ در موتورهای جست‌وجو رتبه‌بندی می‌شود، یک مثال برای روشن‌تر شدن این موضوع می‌زنیم.

فرض کنید در یک استارتاپ طراحی وب فعالیت می‌کنید. شما تصمیم می‌گیرید سال اول را فقط و فقط صرف نوشتن محتوای منظم وبلاگ با موضوعات مرتب با طراحی سایت کنید. با گذشت زمان، ترافیک سایت شما افزایش می‌یابد و سایر شرکت‌ها نیز برای کسب اطلاعات دربارۀ طراحی وب به سایت شما لینک می‌دهند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، گوگل شرکت شما را به عنوان یک منبع قانونی برای اطلاعات طراحی و تجربه کاربری سایت می‌شناسد. در نهایت با آزمون و خطای فراوان پست‌های وبلاگ شما در صفحۀ اول گوگل برای عباراتی مانند طراحی وب، طراح سایت، طراحی رابط کاربری و طراحی سایت شرکتی رتبه‌بندی می‌شود.

احتمالاً اگر کاربری سرچ کند: «شرکت طراحی سایت در تهران» صفحه شما در لینک اول گوگل باشد. این موضوع تا حد بسیاری به دلیل تلاش‌های مداوم شما در وبلاگ نویسی و نوشتن محتوای یونیک، کاربرپسند و هدفمند بوده است.

ترافیک بالاتر و حضور وب‌سایت شما در صفحه اول گوگل و 5 نتیجۀ اول باعث می‌شود مخاطبان (و احتمالاً مشتریان) بیشتری وارد وب‌سایت شما شوند. هر بار که مقاله‌ای برای وب‌سایت خود می‌نویسید، شانس خود را برای رتبۀ بالا در گوگل و دستیابی به خوانندگان و مشتریان جدید افزایش می‌دهید.

بهینه‌سازی مطالب وبلاگ و ایجاد پست‌های مفید و آموزنده به شما این امکان را می‌دهد تا رتبه بالاتری در گوگل کسب کنید. با نوشتن مقالات همیشه سبز (مقاله‌هایی که موضوع‌های آن‌ها مرتبط به فصل یا رخداد خاصی نیست و همیشه و همه‌جا کاربرد دارد) وب‌سایت شما در گوگل به رتبه بهتری دست پیدا می‌کند و در نهایت ترافیک ارگانیک سایت را افزایش می‌دهد. برای اطمینان از بهبود عملکرد سایت خود محتواها را به طور منظم به‌روز کنید. اگر قصد دارید برای محصول جدید خود سروصدا به پا کنید، تولید محتوای مرتبط با صنعت خود و محصول مورد نظر بهترین تصمیم است.

2. متخصص شدن در یک صنعت خاص

در سال 2006، مت کپنس کار خود را ترک و شروع به جهانگردی در سراسر دنیا کرد. او خاطرات سفرهای خود را در وبلاگش به نامNomadicMatt.com  می‌‌نوشت. بعد از حدود یک سال، به لطف تلاش‌های خستگی‌ناپذیر وبلاگ نویسی او و استراتژی‌های سئو برای کسب نتایج بالا در گوگل، به درآمد 60هزار دلاری رسید. او کتاب‌های الکترونیکی ایجاد و از حمایت مالی و بازاریابی وابسته برای کسب درآمد استفاده کرد. علاوه‌براین، مت کپنس یک کتاب پرفروش برای نیویورک تایمز نوشت: «چگونه با 50 دلار در روز به دنیا سفر کنیم؟»

در حال حاضر وبلاگ مت کپنس ماهانه 1.5 میلیون بازدیدکننده با درآمدی در حدود 750هزار دلار در سال دارد. او به یک متخصص مشهور در فضای سفر تبدیل شده است و همه او را می‌شناسند.

اگر می‌خواهید در موضوعی که مورد علاقه شما است (از مد گرفته تا تناسب اندام) به عنوان یک متخصص شناخته شوید، ما به شما توصیه می‌کنیم از وبلاگ نویسی آغاز کنید.

3. جذب و افزایش بازدید برای سایت

تا سال 2021، حدود 5 میلیارد نفر از طریق گوگل موضوعی را جست‌وجو کردند. این کاربران از اینترنت برای یافتن پاسخ سؤالات خود، یادگیری موضوع‌های جدید یا پر کردن اوقات فراغت بهره بردند. با ایجاد پست‌های وبلاگ جالب و هدفمند، توجه کاربران را به کسب‌وکار و نام تجاری خود جلب می‌کنید تا مردم برند شما را به رسمیت بشناسند. یک وب‌سایت خوب به شما این امکان را می‌دهد تا سریع‌تر مشتریان جدید خود را پیدا کنید. وبلاگ منبع کلی برای کمک به بازدیدکنندگان وب‌سایت شما است؛ حتی قبل از اینکه بازدیدکنندگان آمادۀ خرید از شما باشند.

4. تعامل با مخاطبان در یک بستر آنلاین

شما می‌توانید یک وبلاگ برای تعامل با یک جامعه آنلاین از خوانندگان با علایق مشترک ایجاد کنید. شاید یک وبلاگ غذا راه‌ بیندازید و از مخاطبان خود بخواهید دستورالعمل‌هایشان را با شما به اشتراک بگذارند. از طرف دیگر، ممکن است وبلاگی را برای معرفی محصولات خود به دیگران (مثلاً عروسک چینی) راه‌اندازی کنید و در کنار معرفی محصولاتتان از خوانندگان بخواهید در صورتی که نکات مهم و فوت‌وفن ساخت عروسک چینی را می‌دانند برای دیگران به اشتراک بگذارند.

تعامل با مشتری زمانی که نوبت به تبلیغ و فروش نام تجاری شما می‌رسد بسیار مهم است؛ به همین دلیل باید با مخاطبان ارتباط برقرار کنید. راه‌اندازی یک وبلاگ بهترین راه برای انجام این کار است؛ چراکه به خوانندگان خود اجازه می‌دهید محتوای مرتبط شما را کشف کنند، کامنت بگذارند، به شما راهکار بدهند و مطالب شما را رتبه‌بندی کنند. همچنین مشتریان را از آخرین محصولات و اخبار آگاه می‌کنید.

5. سوددهی بسیار و کسب درآمد از وبلاگ

درآمد وبلاگ‌های موفق سود قابل‌توجهی دارند. شما نه‌تنها از فروش محصولات بلکه از وبلاگ نویسی نیز درآمد کسب می‌کنید. اگر یک وب‌سایت قابل اعتماد و محبوب دارید، درآمد شما می‌تواند از طریق قرار دادن رپورتاژ آگهی در سایت خود، قبول بک‌لینک، گذاشتن وبینار، آموزش آنلاین و ... باشد.

معایب وبلاگ چیست؟

وبلاگ مانند هر استراتژی تجاری در کسب‌وکارها و صنعت در کنار مزایای فراوان، معایبی نیز دارد که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. در ادامه، معایب وبلاگ را برای شما برمی‌شمریم تا اطلاعات دقیق‌تری داشته باشید.

معایب وبلاگ چیست

معایب وبلاگ چیست

1. گرفتن نتیجه در وبلاگ وقت گیر و زمان بر است

 موفقیت وبلاگ نویسی در نوشتن مطالب جدید و به‌روز است. شما باید حداقل هفته‌ای یک مطلب در وبلاگ بگذارید تا از این طریق در جست‌وجوهای گوگل بالا بیایید. برای جذب مخاطب بیشتر و افزایش سئوی سایت حتماً در هفته چند مطلب را در وبلاگ خود بارگذاری کنید. به‌‌هیچ‌عنوان کمیت را فدای کیفیت نکنید و به‌خاطر انتشار مطالب از کیفیت محتوا نزنید که ضربۀ جبران‌ناپذیری را به وبلاگ خود می‌زنید.

2. نیاز به ایده های تازه و به روز دارد

 اگر ایده‌های شما تازه و جذاب نباشند، گذاشتن چند محتوا در هفته نیز به کمک شما نمی‌آید. گاهی نوشتن تقویم محتوایی، استراتژی سئو و تولید محتوای تازه و جدید واقعاً خسته‌کننده می‌شود. خبر خوب این است که لازم نیست همۀ این کارها را خودتان انجام دهید. می‌توانید نویسنده مهمان داشته باشید یا فریلنسرها را استخدام کنید. همچنین از فرد خبره و کارکشته‌ای برای چیدن استراتژی محتوا و سئو وبلاگ خود بهره بگیرید.

3. در ابتدای راه اندازی بازدهی کمی دارد

یکی از بزرگ‌ترین ناامیدی‌های وبلاگ نویسی این است که بازدهی آن کمی زمان‌بر است. چیدن استراتژی و تقویم محتوایی، انتخاب موضوع و نوشتن متن از یک طرف، و از طرف دیگر اعتماد مخاطبان و حتی گوگل به سایت تازه‌تأسیس شما واقعاً صبر و حوصله می‌خواهد. این ضرب‌المثل «گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی» دقیقاً اینجا کاربرد دارد. ممکن است تا 6 ماه اول هیچ اتفاق مثبتی برای وبلاگ شما نیفتد اما نگران نباشید، همیشه شاهنامه آخرش خوش است. صبر و استقامت دو کلیدواژۀ مهم در موفقیت وبلاگ شما هستند.

4. به تبلیغات فراوان نیاز دارد

وبلاگ نویسی به خودی خود باعث درآمدزایی نمی‌شود. در گذشته ارسال یک مقاله برای ایجاد ترافیک و درآمد کافی بود اما امروزه یک وبلاگ موفق به بازاریابی ایمیلی، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی فعال مانند اینستاگرام یا توییتر، خرید رپورتاژ آگهی، خرید بک‌لینک، گذاشتن پست مهمان و ... نیاز دارد.

چرا به وبلاگ نیاز دارید؟

برای کسب‌وکارها، وبلاگ یک ابزار ارزشمند به منظور استراتژی بازاریابی و یک راه‌ عالی برای اطلاع‌رسانی دربارۀ برند و ایجاد رابطه با مخاطبان و مشتریان بالقوه است. شما می‌توانید از وبلاگ برای ارائه اطلاعات مفید مرتبط با صنعت خود، اشتراک‌گذاری اخبار شرکت و به‌روزرسانی محصولات استفاده کنید.

نوشتن محتوای جذاب وبلاگ ممکن است در ابتدا کار سنگین و سختی به نظر برسد، اما اگر نویسندگان کاربلد استخدام کند و فوت‌وفن بازاریابی محتوا را بدانید، به‌راحتی در این عرصه گام‌های مهم برمی‌دارید و به هدفتان می‌رسید.

چگونه وبلاگ راه اندازی کنیم؟

برای راه‌اندازی وبلاگ نیاز به طی کردن 13 مرحله داریم. نترسید؛ اصلاً این گام‌ها سخت و دشوار نیست. شاید در نگاه اول پشیمان شوید و عطای راه‌اندازی وبلاگ را به لقایش ببخشید، اما در این بخش همراه ما باشید تا ساخت وبلاگ را به‌راحتی یک آب خوردن به شما آموزش دهیم.

چگونه وبلاگ راه اندازی کنیم

مراحل راه‌اندازی وبلاگ

1. انتخاب موضوع وبلاگ

در مرحله اول شما باید موضوعی را برای وبلاگ خود انتخاب کنید که در آن تخصص بالایی دارید؛ چراکه اشتیاق و علاقه شما به صنعت انتخابی امری ضروری و مهم است. وقتی موضوع مورد علاقۀ خود را انتخاب کردید، مطمئن شوید که مخاطبان بسیاری دارد تا فضایی برای رشد وبلاگ خود داشته باشید. اگر ایده‌ای ندارید که دربارۀ چه چیزی بنویسید، تجربه‌های زندگی یا سفرنامه‌های خود را با مخاطبان به اشتراک بگذارید.

شما می‌توانید یک وبلاگ شخصی راه‌اندازی کنید و دربارۀ کارهای روزمره خود بنویسید؛ استایل و لباس، اتفاقات روزمره و بامزه در طول روز، خاطرات مسافرت یا هر موضوع دیگری. نکتۀ کلیدی، ایجاد یک محتوای باکیفیت است که عموم مردم را به خود جذب کند.

2. مخاطبان هدف خود را انتخاب کنید

هنگامی که وبلاگ خود را راه‌اندازی می‌کنید باید به مخاطبان هدفتان بیندیشید. شما قرار است برای چه کسانی وبلاگ بسازید و چه افرادی قرار است پست‌های وبلاگ شما را بخوانند؟ قبل از شروع کار، باید به حوزه‌ای که دربارۀ آن می‌نویسید و موضوعاتی مختلف آن فکر کنید. حتماً در اینترنت سرچ کنید و رقبا و سایت‌های دیگر را بررسی کنید.

3. نام جذاب و آسان برای وبلاگ خود انتخاب کنید

برای اینکه خوانندگان وبلاگ شما را بشناسند، باید نام دامنه‌ای انتخاب کنید که به‌راحتی به خاطر سپرده شود. این نام آدرس شما در اینترنت است؛ بنابراین باید منحصربه‌فرد باشد. توجه داشته باشید که شخص دیگری قبلاً با همین دامنه وبلاگی تأسیس نکرده باشد که گوگل به شما اجازۀ استفاده از دامنه مشترک را نمی‌دهد. نام دامنه شما به مردم این امکان را می‌دهد که وب‌سایت یا حساب رسانه‌های اجتماعی شما را به‌راحتی پیدا کنند. عنوان شما باید توصیفی باشد تا کاربران جدید بتوانند ایدۀ اصلی وبلاگ شما را درک کنند.

4. پیدا کردن ایده های بازاریابی با استفاده از طوفان فکری

وبلاگ‌ها نیاز دارند که به طور منظم محتواهایی با کیفیت بالا و ثابت تولید کنند و این موضوع همیشه آسان نیست. تولید محتوا و بازاریابی محتوا یک کار وقت‌گیر است؛ چراکه شما ابتدا باید مطمئن شوید محتوای وبلاگ شما همان چیزی است که خوانندگان به آن علاقه یا نیاز دارند. اینجا است که سئو به کمک شما می‌آید.

برای شروع ایده‌یابی، طوفان فکری در شرکت راه بیندازید. حتماً محتوای رقبای خود را بررسی کنید، شکاف‌ها و ایرادهای محتوای آن‌ها را بیابید و در متن خود آن مشکل را اصلاح کنید. از تحقیقات سئو غافل نشوید و بررسی کنید که کاربران به دنبال چه موضوع‌هایی هستند. ابزارهایی مانند سمراش Semrush، کیوورد پلنر Keyword planner، کیوورد تول Keywordtool و اچ‌رفس Ahrefs به شما برای پیدا کردن کلمه‌های کلیدی کمک می‌کند.

5. انتخاب یک سرویس مدیریت وبلاگ

در پاسخ به سؤال چگونه وبلاگ بسازیم باید بگوییم که ‌اولین گام برای راه‌اندازی وبلاگ، انتخاب یک سرویس وبلاگ‌نویسی CMS و میزبانی است. پلتفرم‌های فراوانی به عنوان مدیریت وبلاگ در حال فعالیت هستند که در ادامه معروف‌ترین آن‌ها را لیست کرده‌ایم.

  • وردپرس Wordpress: رایگان
  • جوملا Joomla: رایگان
  • دروپال Drupal: رایگان
  • اکسپرشن انجین Expressionengine: غیررایگان
  • تکست پترن Texyoattern: رایگان
  • آمبراکو Umbraco: رایگان
  • کانسرت 5 Concrete5: رایگان

 کاربران سراسر دنیا برای ساخت و طراحی وبلاگ‌ها از مواردی که در بالا ذکر کردیم استفاده می‌کنند. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم محیط کاربری هرکدام از پلتفرم‌های بالا را بررسی کنید، سپس یکی از سیستم‌های مدیریت محتوا را برگزینید. وردپرس یکی از معروف‌ترین و بهترین سیستم‌های مدیریت محتوا در جهان محسوب می‌شود و در ایران نیز طرفداران بسیاری دارد.

6. نوشتن استراتژی وبلاگ و تقویم محتوایی

درست مانند ایجاد یک کسب‌وکار، شما نمی‌توانید بدون داشتن استراتژی، وبلاگ بسازید. استراتژی شما باید به سؤالاتی پاسخ دهد در ادامه این سؤال‌ها را برای شما لیست کرده‌ایم:

  1. مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟
  2. چه نوع محتوایی تولید می‌کنید؟
  3. چه زمانی مطالب را بارگذاری می‌کنید؟
  4. محتوای خود را کجا تبلیغ می‌کنید؟

به طور کلی شما باید یک چشم‌انداز و اهداف مشخصی را برای وبلاگ خود داشته باشید. سپس یک تقویم محتوایی ایجاد کنید تا شما را منظم و در مسیر درست نگه دارد. تقویم محتوایی به شما کمک می‌کند تا موضوع پست‌ها را پیدا کنید، هر پست را به نویسنده‌ای برای نگارش بسپارید، پست‌هایی در حال نگارش را پیگیری کنید، زمان انتشار هر پست را بسنجید و اطمینان داشته باشید که ایده‌های محتوایی کافی برای آینده دارید.

7. به ساختار مقاله توجه کنید

هنگامی که پست‌های وبلاگ خود را می‌نویسید، حتماً ساختار مقاله را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، آیا از سرفصل‌ها و هدینگ‌های فرعی (H2 تا H6) برای پست خود استفاده کرده‌اید؟ آیا مطلب شما عکس‌های باکیفیت و جذابی دارد؟ آیا از ویدیو در متن خود استفاده کرده‌اید؟ این‌ها عوامل مهمی هستند که به حفظ خوانندۀ شما در صفحه کمک می‌کنند.

8. در بازاریابی و تبلیغ وبلاگ خود متخصص شوید

یکی دیگر از عناصر وبلاگ‌نویسی و بازاریابی، تبلیغ پست‌های وبلاگ شما است. اگر یک پست وبلاگ بنویسید اما کسی آن را نخواند، آیا تأثیر مثبتی بر شرکت یا برند شما خواهد داشت؟ احتمالاً نه؛ به همین دلیل است که باید پست‌های خود را بازاریابی کنید. شما می‌توانید از رسانه‌های اجتماعی، سئو، خبرنامه، ایمیل‌مارکتینگ، رپورتاژ آگهی، لینک بیلدینگ و ... برای دستیابی به مشتریان فعلی و بالقوه استفاده کنید.

9. درباۀ سئو اطلاعات کسب کنید

شما می‌نویسید تا مردم بخوانند؛ پستی که خواننده‌ای ندارد قطعاً دردی را دوا نمی‌کند. یکی از راه‌های انجام این کار، دریافت ترافیک ارگانیک از طریق اس‌ای‌او SEO است. اگر می‌خواهید وبلاگ شما موفق باشد، باید یاد بگیرید چگونه کلمات کلیدی را جست‌وجو کنید و استراتژی سئو بنویسید. همچنین طراحی یک سایت جذاب و گیرا با تجربه کاربری موفق به بیشتر جذب شدن مخاطبان شما کمک شایانی می‌شود.

10. از انواع سبک های پست وبلاگ استفاده کنید

پست‌های وبلاگ شما باید برای همۀ کسانی که آن‌ها را می‌خوانند، به‌ویژه برای مشتریان وفادار، جالب باشد. برای کسانی که دنبال‌کنندگان فعال وبلاگ شما هستند باید از انواع سبک‌های پست‌ بلاگ استفاده کنید تا وبلاگ شما کهنه نشود. از انواع پست‌های وبلاگ می‌توان به پست‌های اطلاع‌رسانی، پست‌های مقایسه‌ای، پست‌های خبری و پست‌های تبادل‌نظر اشاره کرد.

11. محتوای قدیمی را تغییر کاربری دهید

تولید محتوای وبلاگ به طور مداوم انجام می‌شود اما لازم نیست هر بار یک پست وبلاگ جدید بنویسید. ما به شما توصیه می‌کنیم پست‌های قدیمی وبلاگ خود را به‌روز کنید تا دقیق و جامع باشند. علاوه‌بر‌این می‌توانید در این پست‌ها به محتوای دیگر خود لینک دهید یا عکس، ویدیو یا ویس بااهمیتی را به پست وبلاگ بیفزایید.

12. تحلیل رقبای خود را فراموش نکنید

برای درک مخاطبان خود رقبا را بررسی کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا روند کار آن‌ها را شناسایی کنید، شکاف‌های محتوا را در صنعت خود بشناسید و ایده‌هایی دربارۀ موضوعات و راه‌های تبلیغ وبلاگ بیابید. تجزیه و تحلیل رقبا به شما کمک می‌کند تا استراتژی وبلاگ خود را به‌درستی بچینید.

13. تبلیغ وبلاگ در پلتفرم های مختلف

وبلاگ خود را از طریق پلتفرم‌های مختلف تبلیغ کنید. وقتی شرکت‌ها و وبلاگ‌نویسان محصولات خود را با کمک بازاریابی دیجیتال و سنتی تبلیغ می‌کنند، شما نمی‌توانید بدون فعالیت بمانید. از انواع مختلف تبلیغات از جمله تبلیغات آفلاین (تبلیغات پیامکی، تبلیغات ایمیلی، خبرنامه) و تبلیغات آنلاین (تبلیغ در وب‌سایت‌های معتبر، شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌ها و گوگل ادز) برای محبوبیت وبلاگ خود استفاده کنید.

برای جلب علاقه و اعتماد خوانندگان خود، همکاری با سایر وبلاگ‌نویسان در همان حوزه، اظهارنظر در صفحات معروف دیگر، ارتباط با مخاطبان، ارسال مرتب پست‌ها، پاسخ به کامنت‌ها، گذاشتن نظرسنجی و ... را فراموش نکنید.

چگونه از وبلاگ نویسی کسب درآمد کنیم؟

محبوبیت وبلاگ فرصت‌های جدیدی را برای کسب درآمد در اختیارتان قرار می‌دهد. در ادامه چند روش مؤثر برای کسب درآمد از وبلاگ نویسی را به شما معرفی می‌کنیم.

1. برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی

یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد از وبلاگ، برگزاری دوره‌های آموزشی است. در دنیای امروز افراد به دنبال مهارت و دانش‌های جدیدی هستند که به رشد شخصی و شغلی آن‌ها کمک کند اما به دلیل مشغلۀ کاری سنگین، زمان بسیاری برای رشد مهارت‌ها و علایق شخصی ندارند. دوره‌ها و کارگاه‌های آنلاین به کمک افراد پرمشغله می‌آیند.

شما به عنوان وبلاگ نویس موفق می‌توانید از طریق پلتفرم‌های مختلف ویدیویی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و موضوعی را که در آن تخصص دارید به اشتراک بگذارید تا شرکت‌کنندگان شما دانش لازم را کسب کنند.

2. رپورتاژ آگهی و بک لینک قبول کنید

اگر سایت شما از دامین آتوریتی (اعتبار دامنه) مناسبی برخوردار است می‌توانید رپورتاژ آگهی قبول کنید. رپورتاژ آگهی به این معنا است که سایت دیگر از اعتبار دامنه شما برای تبلیغ خودش استفاده می‌کند و متنی را با تعداد لینک محدود به شما می‌دهد تا این مطلب را در سایت خود بگذارید و از طریق لینک‌سازی‌ها به آن سایت لینک دهید. با قبول رپورتاژ آگهی، شما از اعتبار وب‌سایت خود را برای سایت دیگری استفاده می‌کنید و از طریق لینک دادن به آن سایت به گوگل می‌فهمانید که سایت مورد نظر شما معتبر و قابل قبول است.

3. بازاریابی وابسته انجام دهید

یکی دیگر از منابع درآمد از طریق وبلاگ، بازاریابی وابسته است. شما می‌توانید محصولات، خدمات، دوره‌های آموزشی، کتاب یا وبینارهای شرکت‌های دیگر را در وبلاگ خود معرفی کنید و با دریافت کمیسیون، درآمد بی‌نظیری را برای خود دست‌وپا کنید. این تبلیغ می‌تواند یک بنر کوچک در صفحه اصلی، سایدبار سایت، صفحه خدمات، صفحه محصولات یا حتی بین پاراگراف‌های یکی از متن‌های وبلاگ شما باشد.

4. کتاب بنویسید

وبلاگ‌نویسان نه‌تنها از طریق تبلیغ شرکت‌ها و سایت‌های دیگر، بلکه از راه نوشتن و فروش کتاب‌هایشان به مخاطبان درآمد کسب می‌کنند. با مطالعۀ یک کتاب تخصصی دربارۀ وبلاگ‌نویسی یا حتی موضوع‌های دیگر (بازاریابی، روانشناسی، طراحی، فروش، زیبایی و ...) مخاطبان دانش خود را در صنایع مختلف تقویت خواهند کرد.

وبلاگ نویسی؛ راهی مؤثر برای شناساندن کسب و کار شما

در این مقاله از مجلۀ پیام آوران پارسیان به شما گفتیم وبلاگ چیست، مفهوم وبلاگ نویسی را توضیح دادیم و مزایا و معایب وبلاگ‌ها را بررسی کردیم. همچنین به شما آموزش دادیم که چگونه وبلاگ مورد نظر خود راه‌اندازی کنید و راه‌های کسب درآمد از طریق وبلاگ را بررسی کردیم. در جامعۀ امروز داشتن وبلاگ برای همۀ سایت‌ها امری ضروری است و به بیشتر دیده شدن و ارتقای رتبه سایت کمک شایانی می‌کند.

در کنار داشتن تقویم محتوایی و نوشتن متن‌های روان و اصولی، داشتن استراتژی سئو و طراحی سایت کاربرپسند راه شما را هموارتر خواهد کرد. شرکت پیام آوران پارسیان با بیش از یک دهه فعالیت در زمینه مشاوره دیجیتال مارکتینگ با شما تا انتهای راه همراه خواهد بود. کافی است برای مشاوره کسب‌وکار خود در زمینه سئو سایت، دیجیتال مارکتینگ، تولید محتوا و طراحی سایت با ما تماس بگیرید.

سؤالات متداول:

1. وبلاگ چیست؟

وبلاگ یکی از صفحه‌های وب است که اغلب به‌روزرسانی می‌شود و برای دیدگاه‌ شخصی یا محتوای تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. وبلاگ‌ها اغلب تعاملی هستند و بخشی برای ارسال نظرات مخاطبان برای هر متن دارند.

2. هدف از ایجاد وبلاگ چیست؟

هدف یک وبلاگ انتشار اطلاعاتی در وب‌سایت شما است که به کاربران کمک می‌کند تا دربارۀ محصول یا خدمات شما بیشتر بیاموزند و به سؤالات آن‌ها پاسخ می‌دهد.

3. آیا هوش مصنوعی جایگزین وبلاگ نویسی می شود؟

به طور قطع هوش مصنوعی امروزی جایگزین وبلاگ‌نویسان نمی‌شود. هوش‌ مصنوعی متن‌هایی را که در حال حاضر در گوگل هستند با جمله‌بندی جدیدی تکرار می‌کند و هیچ نوآوری‌ و خلاقیتی مانند یک نویسنده ندارد؛ بنابراین جایگزینی برای وبلاگ‌نویسان نیست.

4. مهم ترین انواع وبلاگ چیست؟

از مهم‌ترین انواع وبلاگ می‌توان به وبلاگ شخصی، وبلاگ تجاری، وبلاگ خبری، وبلاگ سیاسی و وبلاگ عمومی اشاره کرد.

5. آیا می توان از وبلاگ نویسی کسب درآمد کرد؟

اگرچه کسب درآمد از وبلاگ‌نویسی آسان نیست، اما امکان‌پذیر است. راه‌های مختلفی برای کسب درآمد از وبلاگ وجود دارد که عبارت‌اند از: قبول بک‌لینک، قبول رپورتاژ آگهی، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی، نوشتن کتاب و گذاشتن بنر تبلیغی کسب‌وکارهای مختلف در سایت.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6Le33BscAAAAAP0uVPo5fv9KjlFbPQFm84x9z7ZL