info@papgroup.ir
(021)49 296

نماد اعتماد الکترونيکی چيست؟ (E Namad)

تصور کنید یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کرده و حال به فروش محصولات خود مشغول شده اید اما با وجود داشتن رتبه بالا در صفحات نتایج جستجو و حتی شمار بازدیدکنندگان بالا، فروش چندانی ندارید. مطمئنا به دنبال علت این امر خواهید گشت و ممکن است از بازدیدکنندگان نظرخواهی کنید و نهایتا به هیچ نتیجه ای دست پیدا نکنید. 

ما به شما میگوییم علت فروش پایین محصولات در فروشگاه اینترنتی، فقدان نماد اعتماد الکترونیکی یا (E Namad) است. این نماد از سوی وزارت بازرگانی به وب سایتهایی اهدا میشود که در حوزه کسب و کار الکترونیکی فعالیت دارند و براساس قوانین کسب وکار آنلاین عمل میکنند. زمانی که کاربران اینترنتی قصد خرید آنلاین داشته باشند، به وب سایتهایی مراجعه میکنند که در گوشه ای از آنها نماد الکترونیکی درج شده باشد. این نماد موجب جلب اعتماد بازدیدکننده به وب سایت میشود.

با ورود اینترنت به زندگی بشر و رونق کسب و کارهای اینترنتی شاهد ورود برخی جاعلان و افراد فریبکار در این حوزه بوده ایم. این افراد با فروش محصولات به دنیای اینترنت قدم میگذارند اما نهایتا اقدام به کلاهبرداری و سوء استفاده از خریداران و مصرف کنندگان مینمایند. این امر موجب شده تا بسیاری از مشتریان اینترنتی نسبت به وب سایتها و فروشگاههای آنلاین بدبین شوند. نتیجه این امر کاهش فروش اینترنتی و رکود در کسب و کارهای آنلاین است.

 به همین دلیل مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایران اقدام به اهداء نماد اعتماد الکترونیکی نموده است تا ضمن حمایت از کارآفرینان و کسب و کارهای اینترنتی، زمینه توسعه این بخش از اقتصاد را فراهم نماید.

انواع نماد اعتماد الکترونیکی

نماد الکترونیکی به سه نوع موقت، تک ستاره و 2 ستاره تقسیم میشوند که هر یک ویژگیهای منحصر به فرد خود را دارند. اخذ این نمادها مستلزم انطباق آنها با فروشگاه اینترنتی است. هنگامی که متقاضیان درخواست خود را جهت دریافت نماد اعتماد الکترونیکی ارائه میدهند، درخواست آنها مورد ارزیابی و بررسی قرار میگیرد. پس از تایید حوزه فعالیت فروشگاه، نماد موقت به آن اهدا و در صورت انطباق بیشتر معیارها، نماد تک ستاره و سپس 2 ستاره به فروشگاه اینترنتی داده میشود. نماد اعتماد الکترونیکی یک سال اعتبار دارد.

معیارهای ارزیابی جهت دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

به منظور صدور نماد اعتماد الکترونیکی معیارهای زیر مد نظر مسئولین و دستگاه اجرایی ذیربط قرار میگیرد:

انطباق اطلاعات کالا و خدمات از نظر صحت و درستی آنها

بررسی ضمانت نامهها و گارانتی محصولات و خدمات پس از فروش

تعهد مالک کسب و کار برای پذیرش روند برگرداندن كالا و پس دادن پول مشتریان

دریافت اطلاعات کامل مالک کسب و کار اعم از اطلاعات هویتی به همراه آدرس محل سکونت

لازم به ذکر است که اطلاعات شخصی و مالی، مالکان کسب و کارهای اینترنتی در نزد مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایران امانت است و به هیچ عنوان منتشر نمی شود. امنیت سایت توسط موسسه و مرکز ملی اعتماد مورد بررسی و نهایتا نماد اعتماد الکترونیکی به آن اهدا میشود.

مزایای اعطای نماد اعتماد الکترونیکی

اعطای نماد اعتماد الكترونیكی با هدف قانونمند كردن و سازماندهی فعالیتهای اینترنتی صورت میگیرد که به صورت یک علامت قسمت بالای وب سایتها درج میشود و نشان از تایید فعالیت آنان دارد. براساس تحقیقات صورت گرفته، تائید کسب و کار اینترنتی توسط یك موسسه و مركز ثالث، تاثیر زیادی بر جلب اعتماد خریداران دارد. با حمایت یک مرجع رسمی و دولتی از کسب و کارهای اینترنتی، خریدار در ارائه اطلاعات حساب خود احساس امنیت بیشتر دارد و در صورتی که در ارائه اطلاعات وی سوء استفاده شود، میتواند به مراجع قانونی مراجعه و شکایت خود را ارائه دهد.

شرایط اخذ نماد اعتماد الکترونیکی

داشتن فروشگاه اینترنتی و یا سایتهایی که در زمینه خرید و فروش فعالیت دازند.

شرکتهای که ثبت شده و دارای اعتبار قانونی هستند.

قراردادن دامنه سایت در اختیار شرکت یا مالک شرکت الزامی است.

ارائه گواهینامه ssl ضرورت دارد.