info@papgroup.ir
(021)49 296

موتور جستجوی گوگل چگونه کار میکنند ؟

موتور جستجوی گوگل چگونه کار میکند ؟

این سوالی که مطرح شد سوال خیلی از کاربران گوگل می باشد که موتورهای جستجوی گوگل چگونه کار میکند . در این مقاله قصد داریم این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم . با ما همراه باشید

موتور جستجوی گوگل چگونه کار می کند ؟

زمانی که موضوعی را در گوگل جستجو می کنیم نتایجی که توسط موتورهای جستجو گوگل به کاربر نمایش میدهد بر اساس امتیازاتی است که رده بندی شده و در یک لیست به ما نمایش می دهد . این رده بندی بر اساس یک سری الگوریتم های خود گوگل و فاکتورهایی که این وب سایت ها بر اساس آن رده بندی می شوند و بهترین وب سایت ها را از نظر الگوریتم های گوگل در صدر نتایج قرار می گیرند نشان می دهد .

در پشت پرده نتایج جستجوی گوگل چه می گذرد ؟

نحوه کار موتورهای جستجوی گوگل در فرآیند جستجو به شرح زیر است

بخش اول Crawling and indexing

زمانی که در گوگل عبارتی مورد جستجو قرار می گیرد در کمتر از 1 ثانیه و به سرعت نتایج جستجو برای ما لیست می شوند . شاید شما فکر کنید زمانی که به دنبال عبارتی هستید گوگل با توجه به اون عبارت در وبسایت ها به دنبال موضوع مرتبط و مورد نظر شما می باشد اما قطعا اینطور نیست .

در دنیای وب بیش از چند تریلیون صفحه و بیش از هزاران سایت وجود دارد و اگر روند کار گوگل به این شکلی بود که ما فکر می کردیم باید ماهها به دنبال یک عبارت بگردد و ما باید همچنان منتظر می ماندیم . در واقع گوگل برای حل این مشکل صفحات را در بانک اطلاعاتی خود ذخیره کرده و با توجه به موضوع صفحه دسته بندی می کند، زمانی که شما به عنوان یک کاربر موضوعی را مورد جستجو قرار می دهید گوگل به تک تک این صفحات سر نمیزد تا موضوع مورد جستجو را پیدا کنید . اما باید دید گوگل چگونه اینکار را انجام می دهد ؟ صفحات ذخیره شده توسط گوگل دارای فرمتی خاص می باشد که با یک نگاه گوگل فورا متوجه می شود که این صفحه مربوط با چه موضوعی است . به نوعی برای تک تک صفحات ما پرونده ای وجود دارد که نام INDEX را به خود گرفته است و در هنگام جستجوی گوگل خیلی راحت و سریع و با توجه به این پرونده ها نتیجه را سریعا به مخاطب نمایش می دهد . در ادعایی که خود گوگل دارد بیش از 60 تریلیون صفحه ایندکس شده را در بانک های اطلاعاتی خودش دارد .

اما در اینجا این سوال پیش می آید که فرآیند ایندکس شدن چگونه است ؟

در بیانیه خود گوگل صفحه به صفحه و از یک لینک به لینکی دیگر در صفحات دیگر می رود و تمام آنها را ایندکس می کند . در بیانی متفاوت گوگل ربات هایی به نام خزنده یا همان crawling را دارد که از یک صفحه به صفحه ای دیگر می رود که به صورت لینک به هم پیوند شده اند و تمام آنها را در بانک اطلاعاتی خودش ذخیره میکند . یعنی زمانی که ربات های گوگل به صفحه ای می روند اگر در آن صفحه لینکی وجود داشت که به صفحه لینک می روند و آن را هم ایندکس می کنند اما اگر نبود صفحه را ترک می کنند پس اهمیت لینک در بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو از اهمیت بالایی برخوردار است .

در این اواخر به منظور ایندکس بهتر گوگل سایت مپ ها را قرار داده و هر زمان صفحه ی جدیدی به وبسایتی اضافه شد آن را در سایت مپ قرار می دهند و به صورت نوتیفیکیشن به گوگل ارسال می کنند تا گوگل به سرعت صفحه جدید را ایندکس کند .

 

 بخش دوم: How Search algorithms work  

الگوریتم های گوگل همان فاکتورهایی است که بر اساس آن گوگل به صفحات رتبه می دهد و در نتایج جستجوی گوگل به نمایش در می آید . جستجوی در گوگل فقط بر اساس متن تایپ شده نیست و برخی متودهای دیگر مانند صدای کاربر و تصویر هستند که جستجو بر اساس آن ها انجام می گیرد .

زمانی که شما موردی را جستجو میکنید در حین جستجو و وقتی که هنوز دکمه جستجو را فشار نداده اید گوگل به شما پیشنهاداتی نیز می دهد و همچنین نیز گوگل سعی میکند از نظر املا عبارت جستجوی مارا تصحیح نماید و یا پیشنهادات دیگری به شما بدهد . از مورد های دیگر می توان به این مورد نیز اشاره کرد که گوگل در هنگام جستجو به مترادف های عبارت جستجو هم می پردازد و نتایج جستجو را بر اساس کلمه مترادف نمایش دهد و به این شکل گوگل سعی می کند درک بهتری از جستجوی ما داشته باشد .

عبارت مورد جستجوی ما وارد دیتا بیس گوگل می شود و یکسری صفحات مرتبط با عبارت جستجو را استخراج می کند . اما گوگل نمی تواند تمام این صفحات را یکجا به نمایش در آورد به همین خاطر است که گوگل با استفاده از یکسری الگوریتم ها، به صفحات رتبه می دهد و در صفحه نتایج لیست می کند . یکی از مهمترین این فاکتورها کیفیت صفحات و وبسایت می باشد .

به روز بودن صفحات از فاکتورهای مهمی است که از سئوی بالایی برخوردارند . در واقع گوگل برای نشان دادن صفحات به روز بسیار جدی است . گوگل در نتایج خود یک فیلتری که دارد فیلتر حذف صفحات مضر است . گوگل صفحات مضر را از نتایج گوگل حذف می کند. به عنوان مثال نتایجی که بای افراد زیر 18 سال مضر است را از نتایج گوگل حذف می کند اما گوگل چگونه به سن کاربران دست پیدا می کند ؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که اگر در مرورگر کروم خود به جیمیل تان لاگین شوید گوگل با استفاده از اطلاعات شما که در جیمیل ذخیره کرده اید مشخص می کند که چه نتایجی برای کاربران زیر 18 سال مضر است .

گوگل در بین الگوریتم های خود الگوریتمی دارد که موقعیت جغرافیایی کاربران را نمایش می دهد و گوگل سعی می کند در نشان دادن نتایج خود نتایجی را که کاربردی تر باشد برای کاربران به نمایش در آورد .

فاکتور بعدی در نشان دادن نتایج گوگل، زبان ورودی کاربر است، یکی از فاکتورهایی که ممکن است باعث شود وبسایت شما در نتایج جستجو نباشد و یا در رتبه های بسیار پایینی قرار بگیرد همین فاکتور زبان است . زمانی که عبارت مورد جستجو از فاکتورهای گوگل گذشت، گوگل نتایج مفید را در شکل های مختلف به نمایش در می آورد.