info@papgroup.ir
(021)49 296

محدودیت های فنی موتورهای جست و جو

محدودیت های  فنی موتورهای جست و جو:
در هر صفحه ی نتایج یک موتور جست و جو به طور متوسط ده پیشنهاد مختلف برای کاربر نمایش داده می شود. بررسی ها نشان می دهند لینک هایی که گوگل در جایگاه های اول تا سوم نمایش می دهد، به طور قابل ملاحظه ای ترافیک بیشتری (نسبت به رتبه های بالاتر) از سمت کاربران دریافت می کنند. به بیان ساده ، اگر می خواهید کسب وکار اینترنتی موفقی داشته باشید باید با رقیبتان بر سر کسب رتبه ی بالاتر در گوگل بجنگید.در این صورت است که مشتریان بالقوه ی بیشتری به سایت شما هدایت خواهند شد.
اما چگونه می توان به یک موتور جست وجو نشان داد که سایت شما جوابی مناسب برای نیاز کاربر است؟ چرا گاهی صاحبان کسب و کارهای اینترنتی بیان میکنند که با وجود طراحی مناسب سایت، تولید محتوای مرتبط و رعایت تکنیکهای سئو(SEO)، باز هم جایگاه مناسبی در موتورهای جست وجو ندارند و با افزایش بازدید رو به رو نیستند؟ مشکل از سایت آنها است و یا از تکنولوژی موتورهای جست و جو؟
برای پاسخ دقیق به این پرسش باید در هر نمونه شرایط به طور خاص مورد بررسی قرار بگیرند. اما نباید از این واقعیت غافل بود که اگرچه الگوریتم موتورهای جست وجو در این سال ها پیشرفت تر و پیچیده تر شده اند، اما حتی با وجود این الگوریتم های بهبود یافته موتورهای جست و جو هنوز هم نمی توانند مثل یک کاربر واقعی محتوای صفحات وب را درک کنند. سئو به موتورهای جست و جو کمک می کند تا فهم دقیق تری در مورد صفحات وب و میزان مرتبط بودن آنها با نیاز کاربر به دست آورند.
برای این منظور لازم است که شما به عنوان کارشناس بهینه سازی وبسایت چارچوب های خاصی را  در طراحی سایت و محتوای آن رعایت کنید تا موتور جست و جوگر قادر باشند صفحه ی مورد نظر کاربر در وبسایت شما را به درستی شناسایی کنند. 
در ادامه به برخی از محدودیت های تکنیکی موتورهای جست و جو اشاره می شود. در این مقاله این محدودیت ها به دودسته ی مشکلات مربوط به پیمایش و فهرست سازی(Crawling & Indexing) و مشکلات مربوط به تطبیق عبارت مورد جستجو با محتوای سایت (Matching Queries to Content) تقسیم شده اند. آگاه بودن از این محدودیت ها می تواند به شما کمک کند سریعتر به هدف های بهینه سازی وبسایتتان برسید.

  مشکلات مربوط به پیمایش و فهرست سازی   مشکلات مربوط به پیمایش و فهرست سازی:

فرم های آنلاین:
موتورهای جست و جو در تکمیل فرم های آنلاین (به عنوان مثال فرم مربوط به صفحه ی ورود) قوی نیستند. بنابراین نمی توانند به صفحاتی که ورود به آنها مستزلم پر کردن یک .فرم است وارد شوند و بنابراین به محتوای آن صفحه دسترسی ندارد.

صفحات تکراری:
 وبسایت هایی که از سامانه های مدیریت محتوا ( CMS)  استفاده می کند معمولا نسخه ی دومی از  یک صفحه  تولید می کنند. با توجه به اینکه موتورهای جست و جو به دنبال محتوای اصیل هستند این موضوع می تواند برای وبسایت مشکل ساز باشد. 

  عدم دسترسی موتور جست وجو به برخی از صفحات وبسایت
خطا در رهنمودهای پیمایش وبسایت (به عنوان مثال به کارگیری پروتکل ربات خروجی) ممکن است به مسدود شدن کامل وبسایت برای موتور جست و جو منجر شود.    

ضعیف بودن ساختار لینک ها:
اگر ساختار لینک های وبسایت برای موتور جست و جو قابل فهم نباشد، امکان دارد موتور جست و جو به تمامی محتواهای وبسایت دسترسی پیدا نکند و یا حتی اگر تمام محتوا توسط موتور پیمایش شود، ممکن است محتوای کمتر نمایان شده به عنوان محتوای بی اهمیت نشانه گذاری شود.

محتوای غیر متنی:
اگرچه موتورهای جست و جو در خواندن محتواهای غیر HTML پیشرفت کرده اند، این موتورها هنوز در فهم محتوایی که در قالب تصویر، ویدئو، فایل صوتی و ... ارائه می شود با مشکلاتی رو به رو هستند.

    مشکلات مربوط به تطبیق عبارت موردجستو جو با محتوای سایت    مشکلات مربوط به تطبیق عبارت موردجستو جو با محتوای سایت:

اصطلاحات غیر رایج:
گاهی کاربران  عباراتی برای جست و جو به کار می گیرند که با اصطلاحات رایجی که معمولا برای جست و جو استفاده می شود متفاوت است.مثلا جست و جوی عبارت "واحدهای سردکننده ی غذا" به جای  لغت  "یخچال"!

ناهماهنگی بین زبان محتوا و مخاطبان:
به عنوان مثال تولید محتوا به زبان لهستانی در حالی که اکثر بازدیدکنندگان شما از کشور ژاپن هستند.   

سیگنال های مفهومی مبهم:
به عنوان مثال شما تیتر" بهترین فالوده در شیراز" را برای یک پست  در وبلاگتان انتخاب می کنید، اما مطلب در مورد یک بستنی فروشی جدید در شمال کشور است. این کار موجب نارضایتی بازدید کننده ای می شود که  به امید پیدا کردن  یک آدرس به سایت شما سر زده است. 

برگردان توسط ن.ح

منبع:www.moz.com

تولید شده در دپارتمان بهینه سازی پیام آوران پارسیان