info@papgroup.ir
(021)49 296

محتوای تکراری (Duplicated Content) و تاثیر نامطلوب آن در بهینه سازی سایت

محتوای تکراری (Duplicated Content)  چیست و چگونه به وجود می آید؟

محتوای تکراری (duplicated content) یکی از مشکلاتی است که به صورت نامحسوس بهینه سازی سایت شما را دچار مشکل می کند. 

در بسیاری سایت ها دارندگان وبسایت قصد تولید محتوای تکراری ندارند. اما این به معنای عدم وجود محتوای تکراری در وبسایت ها نیست، در واقع بیش از 29% محتوا در فضای نت محتوای تکراری است.

در این مقاله به معرفی مفهوم "محتوای تکراری" و بررسی نتایج نامطلوب آن برای موتورهای جست و جو و دارندگان وبسایت می پردازیم. همچنین برخی از دلایل تولید ناخواسته ی محتوای تکراری را بیان می کنیم.

Duplicated content محتوای تکراری (duplicate content) به چه معنا است؟

هرگاه یک محتوا در فضای نت با بیش از یک آدرس (URL) قابل دسترسی باشد، آن محتوا یک محتوای تکراری می باشد.

استفاده از محتوای تکراری می تواند بر جایگاه صفحه ی وبسایت شما در صفحه ی نتایج گوگل تاثیر منفی داشته باشد. وقتی یک محتوای یکسان، دو آدرس متفاوت دارد موتور جست و جو نمی تواند تصمیم بگیرد که کدام آدرس را در پاسخ به عبارت مورد جست و جوی کاربر نمایش دهد. 

attention چرا توجه به محتوای تکراری ضروری است؟

searchenginesبرای موتورهای جست و جو:

محتوای تکراری می تواند سه مشکل عمده برای موتورهای جست و جو ایجاد کند:

موتورهای جست و جو متوجه نمیشوند که کدام نسخه(ها) را باید فهرست گذاری کنند(indexing)  و یا از فهرست خارج نمایند.

موتورهای جست و جو نمیتوانند تصمیم بگیرند که معیارهای سنجش لینک (Link metrics)را به یک صفحه هدایت کنند و یا آنها را بین چندین نسخه پخش نمایند.

موتورهای جست و جو نمیدانند که کدام یک از این نسخه ها را برای یک عبارت مورد جست و جو باید نمایش دهند. 

site oweners برای صاحبان سایت:

داشتن محتوای تکراری برای صاحبان سایت دو مشکل عمده ایجاد می کند: پایین آمدن در رنکینگ موتورهای جست و جو و از دست دادن ترافیک. این مشکلات به دو دلیل رخ می دهند:

به منظور فراهم کردن تجربه ی جست و جوی مطلوب برای کاربر، موتورهای جست و جو به ندرت نسخه های متعدد یک محتوای یکسان را نمایش می دهند. این امر منجر به عدم دیده شدن تمام نسخه ها (تنها یک نسخه از محتوا در صفحه ی نتایج نمایش داده می شود) میگردد.

هنگامی که در یک سایت دو یا چند صفحه با آدرس (URL) متفاوت ولی محتوای یکسان(duplicated content)  وجود دارد، صاحبان سایت برای لینک دادن به آن محتوای تکراری از آدرس های متفاوت استفاده می کنند. از آنجایی که داشتن ساختار لینکی مناسب یکی از فاکتورهای اصلی در بهبود سئوی صفحات داخلی وبسایت است، این شکل از لینک دهی می تواند تاثیر منفی در سئوی سایت داشته باشد. 

چگونه محتوای تکراری تولید می شود:

تغیرات در نشانی وب (URL) :

در گذشته، آیدی های نشست (session Ids) یکی از دلایل رایج تولید محتوای تکراری بودند. این اتفاق زمانی رخ میداد که به هر یک از بازدید کنندگان وبسایت یک آیدی نشست متفاوت (این آیدی جدید در یو.آر.ال ذخیره میشود) اختصاص داده میشد.

 HTTP vs. HTTPS or WWW vs. non-WWW pages:

اگر سایت شما دارای دو نسخه ی جدا از هم در آدرس های “www.site.com”  و “site.com” است (با پیشوند www و بدون پیشوند www)، و در هر دو نسخه از یک محتوای یکسان استفاده می نمایید، شما ناخواسته یک محتوای تکراری تولید کرده اید. همین موضوع در مورد سایت هایی که نسخه هایی با محتوای یکسان در http:// و https:// دارند و هر دو نسخه برای موتورهای جست و جو قابل نمایش است، صادق می باشد.

محتوای کپی:

محتوا در فضای نت فقط شامل پست های وبلاگی و سرمقاله ها نمیشود. به عنوان مثال صفحات توضیحات مربوط به کالا (product information page) را در نظر بگیرید. اگر چند سایت مختلف کالاهای یکسانی را بفروشند و همه ی این سایت ها از همان توضیحی که تولید کننده برای کالا در اختیارشان قرار داده است، استفاده نمایند این محتوای تکراری چندین بار در نت تکرار خواهد شد.  

برگردان توسط ن.ح

منبع: www.moz.com

تهیه شده در دپارتمان بهینه سازی پیام آوران پارسیان