info@papgroup.ir
(021)49 296

سرنوشت پيج رنک گوگل چه شد؟

گوگل به منظور ایجاد تفاوت میان صفحات مختلف و نشان دادن میزان اهمیت صفحات، از پیج رنک (Page Rank) استفاده میکند که یکی از فاکتورهای اصلی برای رتبه بندی نتایج گوگل به شمار میرود. پیج رنک توسط بنیانگذاران گوگلLarry Page و Sergey Brin در استنفورد ایجاد شد که برگرفته از نام لری پیج است.

بر اساس پیج رنک، صفحاتی که لینک ورودی بیشتری دارند، به عنوان صفحات برتر شناخته میشوند چرا که گوگل، لینکهای ورودی را بعنوان یک رای مثبت به سایت محسوب میکند. میزان تاثیر یک لینک ورودی بر پیج رنک سایت، به عوامل مختلفی از قبیل تعداد صفحات لینک شده در آن، پیج رنک صفحه لینک دهنده و نوفالو نبودن لینکها بستگی دارد. البته نباید در لینکهای خروجی زیاده روی نمود زیرا به این معنی است که حساسیت زیادی بر معرفی منابع در سایت وجود نداشته ندارد و از اعتبار سایت میکاهد.

اهمیت پیج رنک

پیج رنک یکی از چندین عامل موثر بر رتبه بندی نتایج گوگل به شمار میرود و تاثیر زیادی بر ارتقا رتبه سایت دارد. این پارامتر با اعداد بین 1 تا 10 مشخص میشود که معیار مناسبی برای تعیین میزان محبوبیت و اعتبار سایتها به شمار میرود و میتواند بر جذب بازدیدکنندهها و تبلیغات سایت تاثیرگذار باشد.

معایب پیج رنک

روشهایی که تاکنون در ارتقا پیج رنک تاثیرگذار بودند، شناخته شده اند. این روشها می‎توانند با استفاده از تکنیکهایی از قبیل گوگل بمب و تبادل لینک، تاثیرات مطلوب پیج را حذف کنند. در حال حاضر گوگل میتواند سایتهایی را که در آنها تعداد زیادی لینک به صفحات غیر مرتبط وجود دارد را شناسایی کند. این امر از افزایش غیرواقعی پیج رنک جلوگیری میکند که سایتهای متخلف جریمه میشوند. به همین دلیل خودداری از تبادل لینک با سایتهای غیر مرتبط و ثبت سایت در دایرکتوریهایی که پیج رنک گوگل بالایی ندارند، یکی از توصیههای مهم در پیج رنک میباشد که گاهی برخی سایتها به آن بی توجه هستند.

بررسی رتبه پیج رنک سایت

گوگل چهار بار در طول یکسال، پیج رنک صفحات را با یکی از اعداد بین 1 تا 10 مشخص میکند که این معیار برای هر صفحه بصورت مجزا تعیین میگردد و به کل سایت مربوط نیست. در این رابطه، صفحات کمی با پیج رنک 10 وجود دارند. برای تعیین پیج رنک سایت میتوان از افزونههای مرورگر یا سایتهای بررسی سئو مانند moonsy یا ابزار فارسی و رایگان استفاده کرد.

افزایش پیج رنک

برای افزایش پیج رنک، بهترین روش کسب لینک ورودی به سایت از صفحاتی با پیج رنک بالا میباشد. بدین منظور میتوان با مدیران این سایتها ارتباط برقرار کرد و با آنها تبادل لینک نمود. اما این کار تنها با صفحات مرتبط و به تعداد محدود صورت میگیرد. یک توصیه مهم برای پیج رنک، ثبت نام سایت در دایرکتوریهای معتبر همچون Open Directory Project میباشد.

همچنین میتوان با لینک کردن صفحات داخلی به سایتهای دیگر، بر پیج رنک آنها افزود. اما نباید در این کار زیاده روی نمود زیرا تاثیرات منفی بر پیج رنک خواهد داشت. تولید محتوای مفید و مناسب نیز یکی از راههای مطمئن جهت کسب لینک ورودی از دیگر سایتها به شمار میرود.

سرنوشت پیج رنگ گوگل 

براساس گفتههای مت کاتس، یکی از مدیران ارشد شرکت گوگل، پیج رنک بشکل دوره ای بروز رسانی میشد. به این صورت که گوگل برای مدتی، آن را در بازههای زمانی مشخص و بصورت مرتب آپدیت میکرد. اما پس از مدتی تصمیم گرفت تا دفعات بروزرسانی را کاهش دهد. با گذشت زمان، از اعتبار نمایش پیج رنک کاسته شد چرا که مرورگرهای قدیمی مانند اکسپلور از آن پشتیانی نمی کردند و گوگل کروم نیز اجازه افزودن تولبار را به کاربران نمی داد. علت این امر ضعف گوگل در حفظ کیفیت این معیار و عدم پذیرش آن میباشد. علاوه بر این، با توجه به تغییرات دیر هنگام در پیج رنک سایتها، نمیتوان آن را معیار دقیقی برای کاربران در نظر گرفت. 

پیج رنک همواره بروزرسانی میشد که معیار مناسبی برای سنجش میزان پیشرفت سایتها و مقایسه اعتبار صفحات مختلف به شمار میرفت. اما با ورود اسپمرها در این زمینه و ایجاد روشهای متعدد کسب پیج رنک تقلبی، از میزان اهمیت پیج رنک در نزد گوگل کم شد و به همین دلیل، در جهت آپدیت آن هیچ تلاشی نکرده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره seo , بهینه سازی و سئو وبسایت مقالات ما را مطالعه کنید