info@papgroup.ir
+98(21)46 04 30 59

روانشناسی در بهبود طراحی وب سایت

طراحی سایت تنها در قسمت های فنی آن محدود نمی شود. بلکه شامل بخش های مختلفی می باشد تا نهایتا تاثیر و نتیجه دلخواه حاصل شود. از جمله این بخش ها، دقت در روانشناسی طراحی سایت است. این امر به منظور بهبود طراحی صورت می گیرد. اگر در زمان طراحی به روانشناسی طراحی دقت نشود، مطمئنا تاثیر زیادی بر مخاطبان نخواهد داشت. بازدیدکننده های سایت نیز هیجان زیادی برای مطالعه محتواها و بازدید از صفحات سایت ندارند.

اگر در رفتارها و تعاملات روزانه خود دقت کنیم، متوجه تاثیر علم روانشناسی بر تمامی زوایای زندگی خواهیم شد. حال که صحبت از طراحی وب سایت و برقراری ارتباط با جمع وسیعی از کاربران اینترنتی شده است، بی شک تاثیر این عامل بیشتر می شود. در واقع به دلیل رقابت تنگاتنگی که میان وب سایت ها بوجود آمده است، جذب کاربران براحتی انجام نمی شود و نیاز به رعایت تمامی تکنیک های طراحی سایت دارد. در زیر به طور مجزا به بحث تاثیر روانشناسی در بهبود طراحی سایت می پردازیم.

1-      تاثیر رنگ در بهبود طراحی سایت

براساس تحقیقاتی که در مورد رنگ ها صورت گرفته، مشخص شده است که در زمان ارتباط با مشتری، بین 62 تا 90 درصد مواقع این رنگ ها هستند که حرف اول را می زنند. در واقع مشتریان قبل از دقت در نوع محصول و کیفیت آن، به رنگ توجه دارند. در رابطه با سایت و صفحات آن نیز وضعیت به همین صورت است. در واقع بازدیدکننده قبل از اینکه به محتوای سایت نظری داشته باشد، ترکیب رنگ ها را می نگرد. تاثیر رنگ ها بر ذهن بازدیدکننده به شکل خودکار رخ می دهد. در واقع اثرات رنگ بر ناخودآگاه بازدیدکننده تاثیر می گذارد.

برای مثال رنگ های آبی موجب حس امنیت و آرامش در مخاطبان می شود. رنگ زرد حس هیجان و نشاط را در مخاطب شکل می دهد و رنگ سبز احساس خلاقیت را به بازدیدکننده منتقل می کند. سایر رنگ ها نیز تاثیر خاص خود را بر روی ذهن کاربران بر جای می گذارند. در حالی که مخاطب نسبت به این تاثیر اطلاعی ندارد و تنها نتیجه آن را احساس می کند. 

1-      استفاده از کارهای گرافیکی در سایت

استفاده از تصاویر و کلیپ های گرافیکی در سایت نیز روش دیگری برای تاثیرگذاری بر مخاطبان می باشد. برای ترقیب مخاطبان به انجام کاری، می توان از روش های خاصی استفاده کرد. از جمله استفاده از رسانه های غنی شده و گرافیکی از قبیل فیلم و تصویر است که می تواند تعامل میان مدیران و کاربران و تاثیر آنها را بیشتر کند.

2-      خودداری از شلوغی

شلوغی و زیاد بودن گزینه هایی که مخاطب مجبور به انتخاب یکی از آنهاست، از جمله دلایل کاهش تعداد بازدید کننده های سایت می باشد. بنابراین باید تعداد گزینه های پیش روی مخاطبان را کمتر کرد. استفاده کمتر از دکمه های جابه جایی و گزینه های انتخاب به کاربران کمک می کند تا سریع تر انتخاب کنند. اگر سایت یک فروشگاه اینترنتی است، این نکته اهمیت بیشتری پیدا می کند.

3-      قالب نوشتاری

مخاطبان علاقه زیادی به متن های عریض و طویل ندارند. آنها می خواهند متن های کوتاه و کم عرض را در مدت زمان کمتری مطالعه کنند. بنابراین بهتر است در زمان طراحی سایت به قالب آن توجه کرد. ضمن اینکه بعدها در فرآیند تولید محتوا نیز باید بین پاراگراف ها فاصله گذاشته شود تا مخاطب براحتی مطالب را مطالعه کند.

4-      خیره کردن

برای تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطبان می توان آنها را به یک سمت خیره کرد. برای این کار کافی است از علائم و روش های اشاره به آن موضوع استفاده شود. استفاده از پیکان، فلش یا هر علامت دیگری که مخاطب را به یک سمت هدایت می کند، تاثیر زیادی بر تمرکز و خیره شدن او دارد.

5-      ارتباط با رویدادها

رویدادها و مناسبت ها نیز روش دیگری برای تاثیرگذاری بر مخاطبان می باشد. برای مثال در زمان اعیاد مذهبی می توان از رنگ های متناسب با روزها استفاده کرد. برای مثال جشن نیمه شعبان و استفاده از گل های نرگس، یکی از نکات روانشناسی برای تاثیر بر مخاطبان می باشد.