info@papgroup.ir
(021)49 296

رنکينگ الکسا چيست؟ (Alexa Traffic Rank)


الکسا وب سایتی است که در آن گردآوري اطلاعات ترافيک ديتا، در محيط اينترنت انجام میشود. بخشی از اطلاعات این وب سایت بطور رایگان در اختیار کاربران قرار میگیرد. به همین دلیل بسیاری از وبمسترها از طریق الکسا تعداد بازدیدهای سایت‏های مختلف را بررسی میکنند. این وب سایت میتواند تعداد کاربرانی را که در طی 6 ماهه آخر وارد صفحات سایت میشوند را برآورد نماید. تنها با این شرایط که کاربران از طریق وب سایت الکسا وارد سایت شده باشند.

علاوه بر این، وب سایت الکسا میتواند در زمینه فعالیت تجاری موثر واقع شود که موجب ارتقا راندمان کاری شرکت‏ها می‎شود. اطلاعات و برخی نرم افزارهای رایگانی که از طریق الکسا در اختیار کاربران و بازدیدکننده ‏ها قرار میگیرد، میتواند موجب ارتقا رتبه سایت شود. بنابراین میتوان گفت الکسا نقش بهینه سازی نیز دارد. 

تاریخچه تاسیس وب سایت الکسا

الکسا نام یکی از کتابخانه ‏های مشهور در کشور مصر میباشد که مملو از کتابهای معتبر جهانی است. به همین دلیل وب سایتی که در آن اطلاعات مفیدی در اختیار کاربران قرار می گیرد، نام الکسا بر آن نهاده شد. شرکت الکسا در سال 1996 راه اندازی شد و در سال 1999 به شرکت آمازون پیوست. این سایت هم اکنون در ردیف وب سایت‏های مشهور جهان شناخته به طوری که 30 میلیون سایت در آن رده بندی شده است و میزان کاربرانی که از آن استفاده میکنند به 9 میلیون نفر در هر ماه رسیده است.

نحوه عملکرد وب سایت الکسا

الکسا با استفاده از تول بار نصب شده بر روی مرورگرها، میتواند تعداد بازدیدکننده ‏های سایت‏های مختلف را بررسی نماید. زمانی که کاربران از طریق این وب سایت، جستجوهای اینترنتی خود را انجام میدهند، تول بار الکسا اطلاعات بازديد از هر سايت را به سرور مرکزي ارسال و نهایتا رتبه سایت اعلام میشود. لازم به ذکر است که این گفته به معنای تاثیر الکسا بر ارتقا رتبه سایت نیست. چرا که موتورهای جستجو حساسیت زیادی برای رتبه بندی سایت‏ها دارند و نمی توانند با توجه به محاسبات الکسا، رتبه سایت‏ها را مشخص کنند. الکسا میتواند برای بهینه سازی به مدیران سایت‏ها کمک کند اما نمی تواند برآوردهای خود را در نتیجه گیری نهایی گوگل دخیل سازد.

برخي وبمسترها مي توانند با ثبت نام سايت خود در الکسا، مجوزات لازم را برای سایت خود دریافت و از اطلاعات آن استفاده کنند. در حال حاضر در رنکينگ الکسا در جهان، سایت‏هایی همچون فيسبوک، يوتيوب، ياهو و گوگل در صدر قرار دارند. در کشور ایران، سایت‏های گوگل، بلاگفا و یاهو در رتبه اول تا سوم قرار گرفته و بیشترین استفاده را در میان کاربران اینترنتی دارند.

بررسی رنکینگ سایت در الکسا

بررسی و آنالیز رنکینگ سايت در گوگل يكي از مطمئن ترین شیوه‏ های بررسي وضعيت وب در اينترنت به شمار میرود.  رتبه سايت در گوگل میتواند از 1 تا 100 و بالاتر باشد. به هر میزان که این رتبه به عدد 1 نزدیک تر باشد، وضعیت آن نیز بالاتر خواهد بود. برای مثال سایتی که دارای رتبه 10 است، نسبت به سایتی که رتبه 98 را به خود اختصاص داده است، رتبه بالاتری دارد. این امر میتواند در الکسا نیز بطور تقریبی مشخص شود. به عبارت دیگر، اگر رتبه سایت X در الکسا 8 باشد و رتبه سایت Y، 35 باشد، میتوان چنین نتیجه گیری کرد که رتبه سایت X در موتورهای جستجو بالاتر خواهد بود. بدین ترتیب رنکینگ الکسا برای تجزیه و تحلیل رتبه سایت‏ها مورد استفاده قرار میگیرد.

در مواردی که هدف وبمستر بررسی عملکرد رقبا در گوگل باشد، الکسا بهترین گزینه است. در عین حال نباید غافل شد که ممکن است بازدیدکننده‏های سایت X تماما از طریق الکسا وارد صفحات سایت شده اند و همین عامل موجب برتری آن بر سایت Y شده است.

نکاتی جهت افزایش رنکینگ الکسا

از آنجا که الکسا به عنوان یک روش مطمئن برای تجزیه و تحلیل رتبه سایت به شمار میرود و تنها زمانی میتوان به نتایج آن اعتماد کرد که غالب بازدیدکنندگان از طریق آن وارد صفحات سایت شده باشند، از اینرو برای ترغیب کاربران جهت استفاده از این سایت، باید تمامی تلاش خود را به کار بست. بدین منظور چندین روش پیشنهاد میکنیم که از طریق آنها میتوان استفاده از الکسا را در میان کاربران گسترش داد:

بارگذاری لینک دانلود الکسا در وب سایت

بارگذاری مقالات و محتواهایی در رابطه با امتیازات الکسا

استفاده از اطلاعات و نرم افزارهای الکسا و پیوند لینک آنها به منبع اصلی به منظور مراجعه بازدیدکنندگان به الکسا و آشنایی با این سایت

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سئو , طراحی و بهینه سازی سایت و seo مقالات ما را مطالعه کنید