info@papgroup.ir
(021)49 296

بهينه سازی سايت برای موبايل

اهمیت و ضرورت بهینه سازی سایت برای موبایل

زمانی که اینترنت جایگاه خود را در زندگی بشر پیدا کرد و توانست به عنوان یک ابزار مهم برای انجام امورات روزمره مورد استفاده قرار بگیرد، صحبتی از گوشی‏های همراه نبود. شاید کسی تصور نمی کرد که روزی بتواند در خیابان قدم بزند و در عین حال ایمیل خود را چک کند.این در حالی است که با ورود گوشی‏های هوشمند، هر غیرممکنی، ممکن شد و گوشی‏ها توانستند همچون کامپیوترهای رومیزی و لب تاب‏ ها، عمل کنند.

در این میان نباید از تلاش موتورهای جستجو غافل شد. زمانی که گوشی‏های هوشمند میآمدند تا ساعت‏های زیادی از زندگی بشر را در تسخیر خود درآورند، همزمان موتورهای جستجو نیز به دنبال راه حل‏هایی بودند تا بتوانند از طریق آنها، اعتماد کاربران را به خود جلب نمایند. شاید یکی از نمودارترین تلاش‏های موتورهای جستجو، طراحی مرورگرهایی بود که قابل نصب شدن بر روی تلفن ‏های همراه باشند. برای مثال گوگل کروم، فایر فاکس و ... بر روی تلفن ‏ها نصب میشوند تا کاربران را در ورود به سایت‏ها یاری دهند.

با این توضیحات، باید به سراغ مدیران وب سایت‏ها رفت و آنها را متوجه اهمیت سئو و بهینه سازی سایت برای موبایل، نمود. زمانی که شرکت گوگل نسخه‏ هایی از موتور جستجوی خود را برای اندروید و IOS طراحی میکند، بدین معناست که پارامترهایی را نیز برای موبایل‏ها در نظر گرفته است. به همین دلیل بهینه سازی سایت برای موبایل اهمیت پیدا میکند.

دلایل بهینه سازی سایت برای موبایل

مرورگرها در دوره‏ های زمانی نامشخص، معیارهای خود را برای رتبه بندی وب سایت‏ها تغییر میدهند. این امر در رابطه با مرورگرهای موجود در موبایل‏ها نیز صدق میکند که توانایی بهینه سازی وب سایت‏ها برای موبایل، میتوانند به افزایش تعداد بازدید کننده ‏های سایت بیانجامد. این امر به سه دلیل انجام میشود که عبارتند از:

بازخورد بازدیدکنندگان هنگامی که با کامپیوتر شخصی وارد سایت میشوند، با زمانی که از طریق گوشی‏های هوشمند این کار را انجام میدهند، متفاوت است چرا که فضای در دسترس مانیتور افراد تا حد چشمگیری کوچک میشود.

در سال‏های اخیر تعداد کاربران گوشی‏های هوشمند رو به فزونی نهاده است. از سوی دیگر اینترنت وایرلس و امکان اتصال موبایل‏ها به آن، ورود به سایت‏های اینترنتی از طریق گوشی‏های همراه را تسهیل نموده است.

موتورهای جستجو تلفن‏های هوشمند را با اهمیت میدانند و به همین دلیل بهینه سازی سایت برای موبایل را یک پارامتر مهم جهت رتبه بندی سایت‏ها در نظر میگیرند. این امر تا آنجا پیش رفته است که گوگل راهنمای خود جهت بهینه سازی سایت برای موبایل را منتشر کرده است. در وبمستر گوگل قسمت مشخصی برای نمایش خطاهای خوانش سایت توسط روبات‏های موبایل ایجاد شده که تاثیر زیادی بر رتبه بندی سایت‏ها دارد.

راه‏های بهینه سازی سایت برای موبایل

گوگل به عنوان یکی از مهمترین موتورهای جستجو، به منظور بهینه سازی سایت برای موبایل، چندین فاکتور را در نظر گرفته است که با رعایت آنها میتوان رتبه سایت را افزایش داد. این فاکتورها عبارتند از:

برای طراحی رسپانسیو یا سایت واکنشگرا از کدهای HTML ارسالی برای موبایل و کامپیوتر به شکل یکسان و شبیه بهم استفاده میشوند.

با استفاده از دستورات CSS، میتوان نحوه نمایش و چیدمان اطلاعات در صفحه را تغییر داد. برای مثال، زمانی که طراح سایت مشخص میکند که اگر عرض صفحه کمتر از 500 مگاپیکسل باشد و در خواست می کند تا اسلایدر سایت نمایش داده نشود، چرا که تصاویر و محتویات آن در ابعاد بیشتر از 500 پیکسل قابل تشخیص نخواهد بود؛ این دستور قابل اجرا خواهد بود. این روش توسط گوگل به منظور بهینه سازی نسخه موبایل سایت در نظر گرفته شده و در آن کدهای HTML با توجه به نوع دستگاه مورد استفاده متفاوت است. داشتن تخصص در زمینه کدنویسی‏های پیشرفته و متناسب در هدر سایت، یکی از ملزومات اجرای این روش میباشد.

ریسپانسیو یکی از روش‏های بهینه سازی سایت برای مرورگرها و موبایل میباشد. در این روش اگر شکل و ساختار صفحات درون موبایل بهم ریخته شود، میتوان آن را به شکل دلخواه نمایش داد. در این روش، کاربران به راحتی میتوانند محتویات سایت را مشاهده کنند. این امر بدون نیاز به ریدایرکت کردن آنها به آدرس جدید صورت میگیرد.

لازم به ذکر است که اگر طراح سایت، روش رسپانسیو را انتخاب و همه مراحل بهینه سازی سایت برای موبایل را بخوبی طی نموده باشد، باید از درک گوگل نسبت به تلاش‏های خود، اطمینان حاصل نماید. بدین منظور نباید دسترسی روبات‏های گوگل به فایل‏های CSS و جاوا اسکریپ سایت خود را محدود کند چرا که گوگل باید قادر به تشخیص رسپانسو بودن سایت شود.

ایجاد یک نسخه کاملا مجزا از سایت مخصوص تلفن‏های همراه و راهنمایی کاربران به آن نسخه، روش دیگری جهت بهینه سازی سایت برای موبایل میباشد. مدیران سایت با استفاده از تکنیک‏های مربوطه، ارتباط میان نسخه موبایل و نسخه اصلی سایت را به گوگل نشان میدهند تا این دو را به عنوان دو سایت مستقل از یکدیگر به حساب نیاورد؛ بلکه آن‏ها را در کنار یکدیگر شناسایی نماید. علاوه بر این، باید تمامی مراحل طراحی برای این نسخه موبایلی، از ابتدا صورت بگیرد.